Abstrakt: | Artykuł ten podejmuje kilka problemów związanych z interpretacją Opowieści Przeoryszy, która
należy do gatunku znanego jako „żywoty świętych” . Sama Przeorysza jest przedstawiona w „Prologu
głównym” do Opowieści kanterberyjskich jako wysoce zalotna kobieta, która jedynie częściowo
skrywa swoje wdzięki pod zakonnym habitem. Z analizy Opowieści Przeoryszy wynika przede
wszystkim, że utwór ten, podobnie jak i opis Przeoryszy z „Prologu głównego”, zawiera wiele ukrytych
motywów i aluzji o charakterze erotycznym, które oczywiście nie podważają jego, zasadniczo dewocyjnego,
charakteru. Erotyzm Opowieści Przeoryszy jest ściśle związany z, centralną dla tego
utworu, tematyką dziewictwa i śmierci, ulegając dzięki temu daleko idącej sublimacji. Uderzające
są równocześnie analogie, częściowo prześledzone w niniejszym artykule, między czternastowiecznym
utworem Chaucera a starożytnymi mitami i schematami baśniowymi, przenależnymi do tak dobrze
znanych opowieści jak Śpiąca królewna czy Królewna Śnieżka. Baśnie te, jak już wielu krytyków
zauważyło, zawierają również, mniej lub bardziej zakamuflowane, elementy erotyczne, w których
motyw utraty dziewictwa jest ściśle związany, podobnie jak w Opowieści Przeoryszy, z motywem
śmierci lub pozornej śmierci. Autor wspiera swoje wnioski pracami B. Bettelheima, S. Thompsona
i W. W. Skeata, jak również stara się umieścić interesujące go aspekty Opowieści Przeoryszy
w szerszym kontekście Opowieści kanterberyjskich. |