DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sławek, Tadeusz | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-05T08:22:24Z | - |
dc.date.available | 2018-06-05T08:22:24Z | - |
dc.date.issued | 1996 | - |
dc.identifier.citation | T. Rachwał, T. Sławek (red.), "Representations of the erotic" (S. 59-85). Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 8322606672 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4223 | - |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi analizę topografii poematu Księga Thel Williama Blake'a w kontekście jej roli
w uwolnieniu pożądania poprzez bliskość śmierci. Poprzez odejście od zieleni słonecznej łąki i decyzję
eksploracji sfery śmierci Thel odchodzi od ludzkości, zarazem pozbawiając się niejako własnego głosu,
który dochodzi do niej z jej grobu. Blake dokonuje w swym wierszu pewnej „korekty” tezy Foucaulta
dotyczącej wymogu, aby seks mówił prawdę o nas samych. W wersji Blake’a pożądanie dotyczy
prawdy, lecz fundamentalną część prawdy pożądania stanowa jego „nieprawda”. Pożądanie uaktywnia
ciało, zarazem dystansując się od niego; wyrzeczenie się energii ciała i poddanie się schematom
praktyk erotycznych prowadzą do przemiany głosu w nieartykułowany okrzyk (shriek), w którym
wyraża się zarówno fascynacja jak i rozczarowanie pożądaniem, które nie odsłania nam po prostu
prawdy o nas, lecz odsłaniając, równocześnie ją przesłania. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | literatura angielska | pl_PL |
dc.subject | literatura amerykańska | pl_PL |
dc.subject | erotyzm w literaturze | pl_PL |
dc.title | "Sunny flocks" and the "hollow pit": Blake's "Book of Thel" and a question of sexuality | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|