DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Błeszyńska, Karolina | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T12:58:21Z | - |
dc.date.available | 2018-06-12T12:58:21Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | J. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 137-148). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380124257 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380124240 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4507 | - |
dc.description.abstract | Niniejszy esej porusza tematykę tożsamości jednostki, a także, nawiązując do rozmaitych
teorii literackich i krytycznych, podejmuje dyskusję dotyczącą różnych definicji i spojrzeń na
to zagadnienie, zarówno w kontekście psychologicznym, jak i społeczno‑
kulturowym. Powtarzając
za Kathryn Woodward, można powiedzieć, że tożsamość jest swego rodzaju konstruktem
społeczno‑
kulturowym narzuconym jednostce przez dominująca prawa i regulacje oraz,
częstokroć patriarchalny, system wartości (krytykowany chociażby przez Simone de Beauvoir,
a reprezentowany przez metodologię Pierre’a Bourdieau), który z założenia nie pozostawia przestrzeni
na jakiekolwiek odstępstwa od obowiązujących i ściśle określonych zasad. W nawiązaniu
do historii bohaterki opowiadania Doris Lessing – To Room Nineteen – niniejszy tekst ma na celu
zmodyfikowanie dotychczas istniejącego patriarchalnego pojęcia tożsamości jednostki poprzez
przedstawienie wizerunku kobiety, która podejmuje wyzwanie walki o swoją niezależność, wolność
wyboru i chęć pozostania sobą. Susan Rawlings staje się bowiem synonimem walki o zachowanie
swej prywatnej tożsamości wolnej i niezależnej kobiety. Odrzucając uniwersalne wzorce,
definicje i role – w szczególności matki i żony – narzucone jej przez społeczeństwo i kulturę,
Susan podejmuje samotną walkę o zachowanie swej indywidualności oraz prywatnej przestrzeni,
gdzie nie jest zmuszona odgrywać żadnych ról w Goffmanowskim teatrze codzienności, ani też
zakładać teatralnych masek, które zacierają wszelkie ślady kobiecych uczuć, emocji i indywidualizmu.
Kwestionując instytucję małżeństwa i predyspozycje kobiety do bycia matką, Susan
stopniowo odkrywa inną, prywatną rzeczywistość, która nie uprzedmiotawia ani nie ogranicza
kobiety, lecz przeciwnie – daje jej możliwość ekspresji swych pragnień i posiadania tożsamości
zgodnej z jej własnym „ja”. Przekraczając granice wyznaczone przez kulturę i społeczeństwo,
bohaterka odnajduje sens własnego istnienia. Mimo że tytułowy pokój numer 19 staje się swoistą
oazą szczęścia i samotności, która oferuje Susan możliwość ujawniania swej prawdziwej i pożądanej
tożsamości oraz gwarantuje jej bezcenną anonimowość, społeczeństwo i kultura narzucają
jej także swój model tożsamości, który z upływem czasu staje się jej brzemieniem i doprowadza
ją stopniowo do (auto)destrukcji. W świetle metodologii Julii Kristevej, znacząca staje się zatem
koncepcja abiektu, a także pojęcie sfery semiotycznej oraz symbolicznej, która umożliwia przedstawienie
jeszcze jednej dychotomii – relacji między umysłem a ciałem kobiety, a w konsekwencji
między prywatną (prawdziwą) a społeczną (narzuconą i dlatego też teatralną) tożsamością.
Czy możliwe jest zatem funkcjonowanie w dwóch światach naraz? Czy owa dychotomia tożsamości
może doprowadzić do sytuacji, w której, pozostając prywatnie sobą, w sensie społecznym
będziemy jednocześnie kimś zupełne innym? | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | tożsamość jednostki | pl_PL |
dc.subject | Doris Lessing | pl_PL |
dc.subject | "To Room Nineteen" | pl_PL |
dc.title | In the Search of Self : Female Identity and Subjectivity in Doris Lessing's "To Room Nineteen" | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|