http://hdl.handle.net/20.500.12128/4519
Tytuł: | Frame of Mind : Self Industry in Performance |
Autor: | Gorzelak, Monika |
Słowa kluczowe: | "Szkice o Ofelii"; Teatr A Part; Derrida |
Data wydania: | 2015 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | J. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 344-352). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Przedmiotem refleksji w artykule jest spektakl Teatru A Part pt. Szkice o Ofelii. Do analizy spektaklu wykorzystano figurę suplementu w rozumieniu Jacques’a Derridy oraz związane z nią pojęcie limenu z teorii performance’u. Idea szkicu z definicji wymaga uzupełnienia, które Derrida lokuje na granicy. Tym samym naruszona przez suplement granica zostaje podana w wątpliwość. Niemożność jej ustalenia dotyczy również jaźni, czego przykład stanowią właśnie Szkice… , a ściślej: stanowią one przykład performance’u borderline. Szkice… stawiają bowiem pod znakiem zapytania wszelkie ramy, generując tym samym coraz to nowe „ja”. Nieustannie oscylują między przedstawieniem teatralnym i rytuałem, który prowadzi do transformacji, problematyzują relację podmiot–przedmiot, znaczący–znaczony, duchowy–materialny itd. Co jednak najistotniejsze, Szkice… unieważniają podział na widzów i aktorów; Szkice… to nie dzieło, a wydarzenie sztuki. Dzięki sprzężeniu zwrotnemu, każdy z uczestników ma realny wpływ na ich przebieg. Szkice…, będąc zarazem produktem i producentem jaźni, stanowią estetyczny przykład autopoiesis – nie ma „ja”, a co pozostaje to produkcja „ja”. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4519 |
ISBN: | 9788380124257 9788380124240 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Gorzelak_Frame_of_Mind.pdf | 295,79 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons