Abstrakt: | Jedną z wyróżniających cech filozofii starożytnej jest jedność dociekań
ontologicznych i etyczno-aksjologicznych1. Nierozdzielność i wzajemna
komplementarność tych perspektyw, znamionująca refleksję Greków, znajduje
wyraz już w jej najwcześniejszych postaciach, wyrażając tym samym
pierwotne doświadczenie ładu kosmicznego, którego uczestnik — człowiek
— doświadcza zarazem jako doskonałości i dobroci. Filozofia Plotyna nie
stanowi wyjątku od nakreślonego paradygmatu myślenia, a nawet może być
postrzegana jako zwieńczenie długiej tradycji poszukiwania transcendentnego
ugruntowania jedności bytu i dobra2. Plotyńska teoria Jedna-Dobra
jako pryncypium określoności, poznawalności i dobroci stanowi właściwie
rozwinięcie podstawowej intuicji Platońskiej wyrażonej między innymi
w paradygmatycznym wartościowaniu, obecnym w słynnej metaforze jaskini
z Państwa (515 b—518 d), w której perspektywa epistemologiczna i perspektywa
ontologiczna zbiegają się wyraźnie z imperatywem etycznym
i wskazaniami społecznymi3. Jedno-Dobro, które jest źródłem bytowości,
poznawalności, uporządkowania duszy i państwa (sc. duszy w skali makrokosmicznej),
odsłania zarazem teleologiczną perspektywę ludzkiego życia. |