Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4613
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSławek, Tadeusz-
dc.date.accessioned2018-06-15T08:12:02Z-
dc.date.available2018-06-15T08:12:02Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.isbn8322600372-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/4613-
dc.description.abstractAutor stawia sobie dwojakie zadanie. Po pierwsze, usiłuje wprowadzić do badań humanistycznych podstawowe pojęcia zaczerpnięte z filozofii Martina Heideggera (roz. 1) oraz dekonstruktywistycznej filozofii Jacquesa Derridy (roz. 2). Po drugie, po wyjaśnieniu aparatu pojęciowego autor podejmuje próbę jego aplikacji w konkretnych badaniach tekstowych (twórczość Williama Blak’a, roz. 3). Przedmiotem pracy jest pewien etap ewolucji współczesnej hermeneutyki, która od kategorii metafizycznych, takich jak „początek”, „źródło”, „pierwotny głos”, zmierza w stronę gramatologicznej filozofii rzeczywistości jako strumienia znaków pozbawionego wyraźnnego obramowania ontologicznego (Derrida kwestionuje zarówno pojęcie początku jak i końca). Ewolucja ta odpowiada również przekształceniom języka krytyki, który przechodzi od metafory fonetycznej (jak u Heideggera) do metafory skrypturalnej (jak u Derridy). Stąd szczególny nacisk położono na wyjaśnienie podstawowych kategorii filozofii Derridy, takich jak écriture, différance, dissémination, trace itd. Twórczość Williama Blake zostaje poddana działaniu tych właśnie kategorii, przy czym zasadniczą rolę bodźca, jak i motywu przewodniego dalszej analizy odgrywa Blake’owskia teoria malarstwa oparta na silnym przeciwstawieniu rysunku i światłocienia. Stąd rysunek i kontur spełniają w pisarstwie i malarstwie Blake’a zadania nie tylko estetyczne, lecz rozumiane są przede wszystkim jako podstawowe kategorie ontologiczne. Rysunek, kontur są momentem wyłaniania się przedmiotu, grą obecności i nieobecności, pozoru i rzeczywistości (tutaj autor wykorzystuje spostrzeżenia Heideggera zawarte w jego „Wprowadzeniu do metafizyki”). jak i nieustannej różnicy, wyróżniania się danego przedmiotu spośród innych (tutaj przydatna okazuje się kategoria differance Derridy). Pojęcie rysunku jako kategorii filozoficznej wprowadza również w problematykę znaku, znakowości i problemów semiozy, która po szczegółowych analizach okazuje się podatna na Derridiańskie kategorie, takie jak detour czy voile, gdyż tak Blake, jak i filozofia dekonstryktywistyczna kwestionują jednoznaczność i jednokierunkowość procesów semiotycznych. Hermeneutyka Heideggerowska okazuje się szczególnie użyteczna dla omówienia pism profetycznych Blake’a, w których powraca mit początku, praźródła, czy oryginalnej jedni bytu wspólnej dla osiemnastowiecznego poety i dwudziestowiecznego filozofa.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectWilliam Blakepl_PL
dc.subjectliteraturapl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectfenomenologiapl_PL
dc.titleThe outlined shadow : phenomenology, grammatology, Blakepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Slawek_The_outlined_shadow.pdf5,51 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons