DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sławek, Tadeusz | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-15T08:12:02Z | - |
dc.date.available | 2018-06-15T08:12:02Z | - |
dc.date.issued | 1985 | - |
dc.identifier.isbn | 8322600372 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4613 | - |
dc.description.abstract | Autor stawia sobie dwojakie zadanie.
Po pierwsze, usiłuje wprowadzić
do badań humanistycznych podstawowe
pojęcia zaczerpnięte z filozofii Martina
Heideggera (roz. 1) oraz dekonstruktywistycznej
filozofii Jacquesa
Derridy (roz. 2). Po drugie, po wyjaśnieniu
aparatu pojęciowego autor podejmuje
próbę jego aplikacji w konkretnych
badaniach tekstowych (twórczość
Williama Blak’a, roz. 3).
Przedmiotem pracy jest pewien
etap ewolucji współczesnej hermeneutyki,
która od kategorii metafizycznych,
takich jak „początek”, „źródło”, „pierwotny
głos”, zmierza w stronę gramatologicznej
filozofii rzeczywistości jako
strumienia znaków pozbawionego wyraźnnego
obramowania ontologicznego
(Derrida kwestionuje zarówno pojęcie
początku jak i końca). Ewolucja ta odpowiada
również przekształceniom języka
krytyki, który przechodzi od metafory
fonetycznej (jak u Heideggera)
do metafory skrypturalnej (jak u Derridy).
Stąd szczególny nacisk położono
na wyjaśnienie podstawowych kategorii
filozofii Derridy, takich jak écriture,
différance, dissémination, trace
itd.
Twórczość Williama Blake zostaje
poddana działaniu tych właśnie kategorii,
przy czym zasadniczą rolę bodźca,
jak i motywu przewodniego dalszej
analizy odgrywa Blake’owskia teoria malarstwa
oparta na silnym przeciwstawieniu
rysunku i światłocienia. Stąd
rysunek i kontur spełniają w pisarstwie
i malarstwie Blake’a zadania nie
tylko estetyczne, lecz rozumiane są
przede wszystkim jako podstawowe kategorie
ontologiczne. Rysunek, kontur
są momentem wyłaniania się przedmiotu,
grą obecności i nieobecności, pozoru
i rzeczywistości (tutaj autor wykorzystuje
spostrzeżenia Heideggera zawarte
w jego „Wprowadzeniu do metafizyki”).
jak i nieustannej różnicy,
wyróżniania się danego przedmiotu spośród
innych (tutaj przydatna okazuje
się kategoria differance Derridy). Pojęcie
rysunku jako kategorii filozoficznej
wprowadza również w problematykę
znaku, znakowości i problemów
semiozy, która po szczegółowych
analizach okazuje się podatna na Derridiańskie
kategorie, takie jak detour
czy voile, gdyż tak Blake, jak i filozofia
dekonstryktywistyczna kwestionują
jednoznaczność i jednokierunkowość
procesów semiotycznych. Hermeneutyka
Heideggerowska okazuje się szczególnie
użyteczna dla omówienia pism
profetycznych Blake’a, w których powraca
mit początku, praźródła, czy oryginalnej
jedni bytu wspólnej dla osiemnastowiecznego
poety i dwudziestowiecznego
filozofa. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | William Blake | pl_PL |
dc.subject | literatura | pl_PL |
dc.subject | filozofia | pl_PL |
dc.subject | fenomenologia | pl_PL |
dc.title | The outlined shadow : phenomenology, grammatology, Blake | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|