DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Nurek, Stanisław | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-19T12:33:17Z | - |
dc.date.available | 2018-06-19T12:33:17Z | - |
dc.date.issued | 1995 | - |
dc.identifier.citation | K. Wódz (red.), "Regional identity - regional consciousness : the Upper Silesian experience" (S. 20-29). Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 8322605994 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4761 | - |
dc.description.abstract | Autor artykułu wychodzi z założenia, iż podstawowym warunkiem kształtowania się
tożsamości tak jednostkowej jak i grupowej czy zbiorowej jest mechanizm komunikacji efektywnej.
Rozważaniom zatem została poddana forma i treść języka, jakim posługują się uczestnicy
interakcji społecznych. Koncepcje procesów komunikowania się w socjologii zostały tedy ujęte
z punktu widzenia zasadniczych celów realizowanych w ludzkich działaniach. Z tego też punktu
widzenia wyróżniono kilka zasadniczych założeń, na jakich — zdaniem autora — trzeba oprzeć
rozumienie komunikacji międzyludzkiej. Analizie poddano koncepcje socjologiczne, które są
znane jako „lingwistyczny zwrot” w badaniach nad komunikacją społeczną. Przywołane zostały
podstawowe idee socjologii poznawczej A. V. Cicourela i J. Habermasa, które są oparte na teorii
pragmatyki językowej N. Chomsky’ego i J. L. Austina.
Przeprowadzone rozważania nasuwają wniosek, iż aktywność komunikacyjna, nakierowana
na realizację zawartego w niej potencjału porozumienia i rozumienia innych partnerów interakcji,
prowadzi do ukonstytuowania się tożsamości kulturowej jednostki i grupy. Artykuł zdaje się
wskazywać na pewną lukę w socjologii krajowej, która badaniom nad tożsamością kulturową
w ich aspekcie komunikacyjnym nie poświęca należnej refleksji teoretycznej i metodologicznej;
stanowi zatem skromną próbę zwrócenia uwagi na to zagadnienie. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Górny śląsk | pl_PL |
dc.subject | regionalizm | pl_PL |
dc.subject | społeczeństwo | pl_PL |
dc.subject | stosunki społeczne | pl_PL |
dc.title | Social communication as a condition of socio-cultural identity | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|