Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/4834
Tytuł: | Akceptacja społeczna zagranicznego biznesu w Polsce na przykładzie sektora usług komunalnych |
Autor: | Czuba, Michał |
Słowa kluczowe: | akceptacja społeczna; internacjonalizacja biznesu; usługi komunalne |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy |
Źródło: | Handel Wewnętrzny, nr 4, t. 1 (2017), s. 59-71 |
Abstrakt: | W artykule dokonano próby analizy akceptacji społecznej dla napływu zagranicznego
kapitału do Polski ze szczególnym uwzględnieniem sektora usług komunalnych.
Wykorzystano do tego celu badania wtórne bazujące na danych pochodzących
z badań agencji badawczej CBOS oraz opracowania statystyczne GUS.
Prowadzona analiza wskazała, że akceptacja społeczna dla napływu kapitału zagranicznego
zmieniała się w perspektywie ostatnich 20 lat, jednak przeważały w tym
względzie opinie pozytywne.
W odniesieniu do zaangażowania kapitału zagranicznego w funkcjonowanie
sektora usług komunalnych w Polsce przyjęto hipotezę, że inwestycje tego rodzaju
przyniosły korzyści związane z poprawą jakości usług komunalnych, zracjonalizowały
organizację i zarządzanie firmami z omawianej branży oraz mają korzystny
wpływ na stan środowiska naturalnego. Mimo korzyści nie udało się jednak wyeliminować
do końca obaw społecznych, związanych z udziałem zagranicznego
kapitału w sektorze usług komunalnych, związanych z utratą wpływu społecznego
na poziom cen tych usług.
W artykule dokonano próby weryfikacji przyjętej wyżej hipotezy. Wykorzystano
do tego celu informacje pochodzące z badań agencji badawczej CBOS oraz
analizy GUS. Dodatkowo posłużono się do tego celu przykładami funkcjonowania
francuskich firm Saur oraz Veolia, które zrealizowały bezpośrednie inwestycje
w sektorze usług komunalnych w Polsce. Opracowanie ma cechy studium przypadku
oraz artykułu badawczego. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4834 |
ISSN: | 0438-5403 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|