Abstract: | Rozprawa poświęcona jest zjawisku twórczej recepcji sztuk Williama Szekspira we
wczesnym gotyku angielskim, lata 1764— 1800. Wpływy Szekspirowskie oraz gesty literackiego
zawłaszczenia widoczne zarówno w powieści, jak i dramacie gotyckim analizowane
są na szerokim tle obecności poety w osiemnastowiecznej kulturze angielskiej.
Książka podzielona jest na pięć rozdziałów. W rozdziale wprowadzającym omawiane
są kolejno konteksty historyczny i teoretyczny związane z gotykiem literackim. Sformułowany
zostaje problem łączący się z tzw. szekspirowskim długiem, jaki przedstawiciele
wczesnego gotyku literackiego zaciągnęli u tego poety. Omówiono metodologię zastosowaną
do materiału historycznoliterackiego, będącego przedmiotem badań.
Treść rozdziału drugiego stanowi zjawisko obecności Szekspira w osiemnastym wieku.
Kolejno omawiane aspekty to: adaptacje i przetworzenia sztuk Szekspirowskich, sukcesywne
wydania dzieł Szekspira i ponawiane wysiłki edytorskie z nimi związane, coraz
intensywniejszy obieg twórczości poety w formie książkowej, zmieniające się krytyczne
oceny dramaturgii Szekspirowskiej (jej stopniowe uniezależnienie od neoklasycystycznych
wpływów francuskich), narodziny w drugiej połowie stulecia zjawiska idolatrii (które
znalazło swoją kulminację w Jubileuszu Szekspirowskim, zorganizowanym w 1769
roku w Stratfordzie przez Davida Garricka), ideologiczne (partyjne i nacjonalistyczne)
uwikłania Szekspira, wreszcie sposoby szeroko pojętej reprezentacji — zarówno twórcy,
jak i dzieła, w formie scenicznej (z wyeksponowaną rolą i statusem aktora szekspirowskiego,
w szczególności Davida Garricka, Philipa Kemble’a i Sary Siddons) oraz artystycznej
(np. malarstwo inspirowane sztukami). W rozdziale drugim przewija się, jako
swoista ilustracja zmieniającego się statusu Szekspira, wątek fałszerstwa dokonanego
przez Williama Henry’ego Irelanda. Zdarzenie to i skandal w życiu kulturalnym Londynu
końca osiemnastego wieku ukazane są w swoich wielorakich uwikłaniach.
W rozdziale trzecim omawiana jest gotycyzacja poety, czyli to, jak Szekspir przed
pojawieniem się i po pojawieniu się pierwszych dzieł zaliczanych do gotyku literackiego
został przyswojony przez zmieniające się kanony literackie, które utorowały drogę do
gwałtownego rozwoju gotyku w ostatniej dekadzie osiemnastego stulecia. W pierwszej
części rozdziału mowa jest o fascynacji elementami nadprzyrodzonymi w sztukach Szekspira
i funkcjach, jakie w tym aspekcie pełniły teatralne przedstawiania motywów nadprzyrodzonych
w Hamlecie i innych sztukach. Gotyckość poety ukazana zostaje w odniesieniu do myśli krytycznej podkreślającej jego znaczenie i wypracowującej kluczowe dla
nowej poetyki sposoby pojmowania takich pojęć, jak wzniosłość i geniusz poetycki. Kolejne
pokolenia krytyków, poczynając już od Johna Drydena, a skończywszy na Nathanie
Drake’u, wypracowują podłoże sprzyjające kształtowaniu się owej poetyki, gdzie siłą
inspirującą oraz egzemplifikacją jest geniusz poetycki Szekspira. Towarzyszącą tym
procesom praktykę poetycką omówiono na przykładzie poezji Williama Collinsa i Thomasa
Graya z jej otwarciem się na wyobraźnię i świat nadprzyrodzony. W dalszych
częściach rozdziału mowa jest o „manifestach”, czyli tekstach programowych autorów,
którzy zapoczątkowali gotyk literacki, mianowicie Horacego Walpole’a i Ann Radcliffe.
W dalszych partiach rozdziału omawia się różnego rodzaju językowe zapożyczenia
z Szekspira jako „materiał dowodowy” , wskazujący na zjawisko oraz zakres literackiego
przywłaszczenia; należą do nich: motto Szekspirowskie, cytat i słowna aluzja oraz zapożyczone
imiona postaci.
Rozdział czwarty przedstawia w sposób systematyczny paralele z wybranymi sztukami
Szekspira, przede wszystkim tymi, które poddane były intensywnemu procesowi
zawłaszczania. Szczególną uwagę poświęcono tragediom Szekspirowskim, które stanowiły
niewątpliwą inspirację dla przedstawicieli gotyku. Na wstępie autor dokonuje
próby zdefiniowania gotyckości literackiej. Czyni to w odniesieniu do niedookreślonego
statusu gatunkowego gotyku literackiego oraz do sposobów użycia słów „gotyk” i „gotycki”
oraz w kontekście współczesnych sporów krytycznych wokół definicji gotyku. Przyjmując,
jako najbardziej uzasadnioną, definicję zorientowaną na indukcyjnie określone
elementy fundujące gotyk literacki, proponuje się zwrócenie uwagi z jednej strony na
denotacje pojęcia gotyckości, jakie pojawiły się w osiemnastym stuleciu, z drugiej zaś na
konieczność dynamicznego podejścia do gotyku literackiego w uzupełnieniu strukturalnie
zorientowanej definicji. Omawiając związki gotyku z tragedią Szekspirowską, ukazano,
na wybranych przykładach, podobieństwa i różnice w potraktowaniu konstytutywnych
wątków grozy oraz współczucia. Obydwa elementy rozpatrzono zarówno w ich aspekcie
strukturalnym (konstruowanie grozy), jak i tematycznym. Groza i współczucie są
bowiem uwikłane również w przesłanie dzieła i służą eksponowaniu jego aspektów dydaktycznych.
Wreszcie, na przykładzie dwóch sztuk: Romea i J u lii oraz Cymbelina,
omówiono związki między komedią i romansem Szekspirowskim i romansem gotyckim.
Rozdział piąty przedstawia uwikłanie Szekspira oraz jego twórczości w fenomen
przynależący do ostatniej dekady osiemnastego wieku, czyli dramat gotycki. Zjawisko to
omawia się najpierw w odniesieniu do szerszego kontekstu, w tym do dyskusji wokół
kondycji dramatu angielskiego z przełomu stuleci, jak i przemian wewnątrz teatru.
Szczególną uwagę poświecono ideom programowym wysuniętym przez Joannę Baillie.
Twórczość i teoretyczne stanowisko Baillie analizowane są w kontekście uwikłania zarówno
dramatu gotyckiego, jak i Szekspira w reformę czy często podnoszoną potrzebę
odnowienia narodowej tradycji dramatu oraz trudności, jakie taki projekt napotykał.
W dalszej części autor porusza kwestię wykorzystania w teatrze elementów nadprzyrodzonych
oraz przetworzeń, jakim Szekspirowskie wątki i zapożyczenia zostały poddane
w wybranych sztukach zaliczanych do gotyku, w szczególności w sztuce Lewisa The Castle
Spectre (Duch zamczyska).
We wnioskach podkreślono, iż, z jednej strony wczesny gotyk literacki jest, jak na to
wskazuje zgromadzony i omówiony materiał historycznoliteracki, naznaczony obecnością
Szekspira, będącą poniekąd konsekwencją obecności poety w osiemnastym wieku.
Z drugiej strony wskazuje się na zasadnicze różnice pomiędzy tym, jak rozumiana jest
szekspirowskość, w szczególności w odniesieniu do tragedii z elementami nadprzyrodzonymi,
jak Hamlet czy Makbet. Wskazane zostają sposoby rozumienia szekspirowskiego charakteru wczesnego gotyku angielskiego. Zarysowano możliwość odniesienia gotyckości
do Szekspira (jak też do innych twórców i dzieł nie należących do klasyki gotyku
literackiego) i to, że uprawniony jest anachronizm, który przy pewnym potraktowaniu
czy przeformułowaniu pojęcia gotyckości pozwala mówić o tym, iż poeta pod wpływem
jego recepcji przez twórców gotyku uległ gotycyzacji.
Słowa-klucze: William Szekspir (Shakespeare), kult Szekspira, recepcja (przywłaszczenie,
przyswojenie), wpływ, gotyk literacki, powieść osiemnastowieczna, dramat osiemnastowieczny,
teatr, aktor szekspirowski, groza, współczucie, zjawiska nadprzyrodzone. |