Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4931
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzalbot, Magdalena-
dc.date.accessioned2018-06-26T06:00:29Z-
dc.date.available2018-06-26T06:00:29Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.citationStudia Etnologiczne i Antropologiczne, t. 8 (2004), s. 226-238pl_PL
dc.identifier.issn1506-5790-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/4931-
dc.description.abstractThe processes taking place in the space of towns and mega-cities are also a subject of interests of ethnologists. Almost half of the population of the world lives in cities. According to prognoses, 60% of the world population will have lived in an urban environment by 2030. Systematic researches into the urban reality will thus contribute to a better understanding of an urban reality. The article is a reflection on the cultural contacts revealing in the ludic spaces of a city in the cultural and ethnical borderlands. It determines the adopted understanding of a cultural contact, urban spaces, ludic behaviors and borderland. It includes a proposition of a typology of the urban ludic spaces. It takes up the issue of transformations of the spaces of a city taking place under an influence of the realized ludic behaviors. It illustrates what social phenomena reveal in relation to the cultural contacts between individual groups, realizing different ludic behavior in the common space of a city. The culturally determined ludic behaviors and the created or used fun spaces can be analyzed as components of a cultural contact. Each community produces its own forms of ludic behaviors. Their juxtaposition is casting light on the character of their relations — from conflict through isolation to assimilation. The analysis of patterns of ludic behaviors is useful especially in the researches into the phenomena and processes taking place in the cultural and ethnic borderlands. Ludic behaviors become clear signs of the individuality of at least two different cultural, ethnic or national groups in the space of coexistence. The borderland is thus an exceptional place for a research into particularism and universalism of fun and into the autonomy of the realized patterns of ludic behaviors, emphasizing the peculiarity of the entirety of the culture of a given area.The article also presents the project of a research into the contemporary patterns of ludic behaviors and fun spaces of individual groups inhabiting Cieszyn and Czeski Cieszyn — the city, which is characteristic of an exceptional borderline location. The description and comparison of the ludic urban spaces, realized ludic behaviors and accompanying cultural contacts between Poles, Czechs, and Zaolzianie, reveal a possibility of researching into the culture of this borderland from the view of ludic issues.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicachpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectprzestrzeń ludycznapl_PL
dc.subjectpograniczepl_PL
dc.subjectmiastopl_PL
dc.subjectkontakt kulturowypl_PL
dc.titlePrzestrzenie ludyczne miast pogranicza jako przykład miejsc kontaktów kulturowychpl_PL
dc.title.alternativeLudic spaces of the cities of borderland as an example of places of cultural contactspl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalStudia Etnologiczne i Antropologicznepl_PL
dc.description.referencesAchmatowicz – Otok A., Otok St.: Polonia australijska, Lublin 1985; Boholm Å.: Weneckie widowiska karnawałowe w maskach, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, 2002; Bukowska- Floreńska I.: Pogranicze jako kategoria wewnątrzspołeczna i wewnątrzkulturowa, W: Pogranicze jako problem kultury, Smolińska T. (red.), Opole 1994; Chlebowczyk J.: Procesy narodowotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu, Warszawa 1975; Damatta R.: Karnawał równości i karnawał hierarchii, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, 2002; Dyczewski L.: Polacy w Bawarii. Tożsamość etniczno-kulturowa. Wchodzenie w społeczeństwo niemieckie, Lublin 1993; Girardet E.: Kabul. Nowe czasy w stolicy Afganistanu, „National Geographic Polska”, Wydanie specjalne: Miasta świata, Warszawa 2003. Jałowiecki B.: Człowiek i przestrzeń, W: Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, Malikowski M., Solecki S. (opr.), Rzeszów 1999; Kantor R.: Między Zaborowem a Chicago. Kulturowe konsekwencje istnienia zbiorowości imigrantów z parafii zaborowskiej w Chicago i jej kontaktów z rodzinnymi wsiami, Wrocław 1990; Kantor R.: Uniwersalizm i partykularyzm zabawy. Spojrzenie etnologa, „Zabawy i zabawki”, Kwartalnik poświęcony zagadnieniom ludyzmu i ludyczności, Kantor R. (red.), rok III, nr 1-4, Kielce 1999; Paleczny T.: Społeczne podłoże zabawy, „Zabawy i zabawki”, Kwartalnik poświęcony zagadnieniom ludyzmu i ludyczności, Kantor R. (red.), rok I, nr 1-2, Kielce 1997; Pudło K.: Łemkowie. Proces wrastania w środowisko Dolnego Śląska 1947-1985, PTL, Wrocław 1987; Rusek H.: Kulturowe wzory życia polskich rodzin na Zaolziu a asymilacja. Studium socjologiczne, Katowice 1997; Sadowski A.: Identyfikacja narodowa na pograniczu polsko - białoruskim. W: Tożsamość regionalna a pogranicza społeczno-kulturowe. Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Staszczak Z. (red.), Warszawa 1987; Turner V.: Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, 2002, nr 3-4.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szalbot_Przestrzenie_ludyczne_miast_pogranicza.pdf635,95 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons