Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5455
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNowacki, Dariusz-
dc.contributor.authorMadaliński, Artur-
dc.date.accessioned2018-07-19T11:05:21Z-
dc.date.available2018-07-19T11:05:21Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5455-
dc.description.abstractNajważniejsze wnioski przedstawiałby się wiec następująco: proza Andrzeja Stasiuka w jednym z centralnych swoich rejestrów stanowi zapis doświadczenia melancholijnego, odwołującego się – w najszerszym planie – do kategorii niezdefiniowanej straty. Pisarstwo autora Dziennika pisanego później w swojej istocie opiera się na fundamencie dialektycznym, który organizację tekstu wyprowadza z paradoksalnego fundamentu kategorii przeciwstawnych. Pustka i pełnia, wypełnianie i sączenie, „przed” i „po”, ruch i bezruch, wieczność i nicość, śmierć i trwanie, forma i jej brak – by wymienić tylko najważniejsze. Dlatego też oprócz enumeracji, powtórzenia, anamorfozy, czy anamnezy – zasadniczych elementów melancholijnego idiomu pisarskiego – dla Stasiuka ważne będą takie figury retoryczne, jak antyteza, kontrast, czy oksymoron. Wszystkie one będą transfiguracjami mitu czarnej żółci, której takie cechy, jak zmienność, ambiwalencja i nieokreśloność stanowią dla prozy Stasiuka genetyczne, najbardziej w pewnym sensie źródłowe, zaplecze.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectAndrzej Stasiukpl_PL
dc.subjectprozapl_PL
dc.subjectmelancholiapl_PL
dc.titleNicość, pamięć, wyobraźnia : o melancholii w prozie Andrzeja Stasiukapl_PL
dc.title.alternativeO melancholii w prozie Andrzeja Stasiukapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Appears in Collections:Rozprawy doktorskie (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Madalinski_Nicosc_pamiec_wyobraznia.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in RE-BUŚ are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.