Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5700
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawelec, Dariusz-
dc.date.accessioned2018-08-07T10:02:03Z-
dc.date.available2018-08-07T10:02:03Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationP. Śliwiński (red.), "Wyrazy życia. Szkice o poezji Piotra Sommera" (s. 105-112). Poznań : Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kulturypl_PL
dc.identifier.isbn978-83-60746-51-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5700-
dc.description.abstractAutor szkicu wychodzi od tezy, że dyskretnej i stale doświadczanej nieciągłości języka przeciwstawia się u Sommera marzenie o ciągłości świata i życia, które przybiera charakter metafory obsesyjnej, ujawnianej w rozmaitych kontekstach przez zestaw słów-kluczy. Dyskrecja wypowiedzi poetyckiej, sposobu korzystania z języka, stowarzyszona jest z ewokowaniem w wierszu przeżyć najściślej prywatnych, indywidualnego zaangażowania i doznań intymnych. Mamy zatem paradoksalnie do czynienia z dyskrecją, która rodzi kolejne „niedyskrecje”. Niedyskrecja jakiej doświadczamy w lekturze wiersza jest jednak pozorem, ponieważ istnieje dla nas nie to, co zostało “rzekomo” wystawione przez poetę na widok, a jedynie ekspresja językowa, która stwarza wyłącznie efekt intymności. Szkic odczytuje poezję Piotra Sommera w kontekście komentowanej przez Vattimo kwestii rozbicia słowa, w kategoriach sprzeciwu wobec przyrodzonej monumentalności poezji. Poeta szuka w poezji miejsca na antymonumentalność.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kulturypl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectPiotr Sommerpl_PL
dc.subjectlingwizm dyskretnypl_PL
dc.subjectpoezja lingwistycznapl_PL
dc.subjectefekt intymnościpl_PL
dc.subjectrozbicie słowa poetyckiegopl_PL
dc.subjectGianni Vattimopl_PL
dc.subjectmomumentalność poezjipl_PL
dc.titleDyskretny urok liryki, albo „niedyskrecje” Piotra Sommerapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesBarańczak S., Nowa dykcja, w: idem, Przed i po, Londyn 1988. Gadamer H. G., Czy poeci milkną? tłum. M. Łukasiewicz, w: idem, Poetica, Warszawa 2001. Heidegger M., Istota języka, w: idem, W drodze do języka, tłum. J. Mizera, Warszawa 2007. Kuźma E., Od wyrazu do intymności, w: Intymność wyrażona, red. M. Kisiel, M. Tramer, Katowice 2006. Pawelec D., Między dyskrecją a dyspersją. Oblicza końca poezji lingwistycznej, w: „Poznańskie Studia Polonistyczne”. Kamp, lingwizm: niedokończone projekty nowoczesności, Poznań 2006. Sommer P., Czynnik liryczny i inne wiersze, Londyn 1988. Sommer P., Kolejny świat, Warszawa 1983. Sommer P., Nowe stosunki wyrazów, Poznań 1997. Sommer P., Piosenka pasterska, Legnica 1999. Śliwiński P.,, Sommerland, [w:]: P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. Vattimo G., Rozbicie słowa poetyckiego, w: idem, Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pawelec_Dyskretny_urok_liryki_albo_niedyskrecje_Piotra_Sommera.pdf433,17 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons