Abstrakt: | Niniejsza praca ma charakter interpretacyjny, nie zdecydowałem się zatem na zamieszczenie na początku rozprawy rozdziału, wstępu teoretycznego. Punktem wyjścia są bowiem określone problemy wywoływane przez teksty reportażowe (z wyjątkiem rozdziału Pomiędzy historią i pamięcią, który opiera się na uwagach reportera zawartych głównie w Lapidariach). Oczywiście nie rezygnuję z warstwy teoretycznej, wszak oświetlam moje rozważania rozmaitymi koncepcjami filozoficznymi, historiograficznymi czy psychologicznymi. Niemniej, muszę przyznać, że pomimo rezygnacji i w pewnym sensie redukcji koncentracji na wymiarze teoretycznym i tak nie uniknąłem sytuacji bliskiej tej, którą opisują Jonathan Culler, czy Kapuściński. Ponadto nie wydzielam również osobnego miejsca na przytoczenie stanu badań dotyczącego twórczości autora Cesarza. Staram się bowiem w trakcie snucia rozważań przywoływać poszczególnych krytyków, którym wdzięczny jestem za cenne drogowskazy. |