Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5738
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorMiczka, Tadeusz-
dc.contributor.authorGiera-Pander, Aleksandra-
dc.date.accessioned2018-08-17T12:51:34Z-
dc.date.available2018-08-17T12:51:34Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5738-
dc.description.abstractPracę chciałabym podzielić na dwie części. Pierwszej nadać charakter terminologiczny i systematyczny. Istotną kwestią będzie w niej zebranie informacji na temat definicji transgresji, rozumienia i ewolucji jej znaczenia. Postaram się przybliżyć stanowiska badaczy, kształtujące się na przestrzeni lat. Chciałam przedstawić różne podejścia naukowców, autorów i badaczy, ich interpretacje i ocenę koncepcji transgresji, a przy tym wyłonić rys historyczny. W części teoretycznej chciałam zawrzeć również najważniejsze koncepcje dotyczące zagadnień transgresyjnych, które pojawiły się także (oprócz akademickiego) na gruncie literackim. W mojej pracy równie istotnym zadaniem będzie charakterystyka i opis zjawiska New French Extremity. Chciałabym zebrać i skatalogować informacje o przebiegu działalności reżyserów związanych z New French Extremity. Przedstawić sylwetki twórców i ich specyficzną, autorską wizję kina i drogę do „filmowej ekstremy”, którą rozumieją bardzo indywidualnie. Udowodnić, że marginalizowana tendencja w kinie francuskim przyczyniła się do rozprzestrzenienia i pokazywania (kopiowania?) zjawiska w kinie europejskim, a nawet światowym. W drugiej części, analitycznej chciałbym poprzez subiektywny wybór filmów przedstawić jak wygląda kwestia podejścia do (antropologicznego) tabu, jego odważnego przekraczania (tożsamego z transgresją) zmian jakie nastąpiły w wyniku postępu cywilizacji. Równocześnie żeby móc „przekraczać” należy określić granice, normy, ramy, systemy społeczne – te chciałabym spróbować wyłonić z antropologii, historii kultury i cywilizacji oraz europejskiej tradycji. W części analitycznej chciałabym poruszyć również te najbardziej nurtujące i kontrowersyjne kwestie, najczęściej odsłanianie przez francuskich reżyserów, a zarazem będące wyznacznikiem Nowej Francuskiej Ekstremy – seksualność, przemoc, przemoc seksualna, odmieńców, śmierć, relacje kazirodcze, kanibalizm. Skonfrontować je z wybranymi obrazami, formą prezentacji i interpretacją sugerowaną przez samych twórców, przedstawicieli New French Extremity. Oprócz charakteru akademickiego chciałabym, by moja praca była refleksją na temat zmian mentalności człowieka, pytaniem o etykę ludzką, o granice kultury, o proces dehumanizacji, wyzbycia się ograniczeń moralnych oraz o kierunek, którym podąża człowiek, a w ślad za nim kino.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectkino francuskiepl_PL
dc.subjecttransgresjapl_PL
dc.subjecttabupl_PL
dc.subjectNew French Extremitypl_PL
dc.titleTransgresje tabu w New French Extremitypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Giera_Pander_Transgresje_tabu.pdf2,15 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.