Title: | Pogranicza, peryferia i centra włączania ucznia z niepełnosprawnością w klasie ogólnodostępnej |
Authors: | Gajdzica, Zenon |
Keywords: | pogranicze; centrum; peryferia; edukacja włączająca; przestrzeń; miejsce |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Citation: | Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), "Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej" (S. 89-98). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Series/Report no.: | Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych T. 22 (1/2016);; |
Abstract: | W artykule koncentruję się na procesach włączania uczniów z niepełnosprawnością w główny
nurt edukacji ogólnodostępnej. Celem opracowania jest deskrypcja możliwych rozwiązań organizacyjnych
strukturalizowania przestrzeni sali lekcyjnej w związku z metodami kształcenia oraz postrzeganiem
ucznia z niepełnosprawnością. Stawiam tezę, że przestrzeń sali lekcyjnej jest pewnego rodzaju
wytworem społecznym. Skonstruowanym przez nauczyciela w celu spełniania określonych funkcji
w procesach edukacyjnych i opiekuńczych. Konstrukcja ta ograniczona jest fizycznym (trwałym)
układem stałych elementów (okna, drzwi, powierzchnia). Zakładam, że w czasie zajęć (w związku
z intencjami nauczyciela, potrzebami uczniów, zamierzonymi i niezamierzonymi działaniami podejmowanymi
przez uczestników procesów edukacji) przestrzeń przyjmuje określone funkcje, stając się
miejscem. Miejsca te przyjmują postać: centrów, peryferii oraz pograniczy. W opisie korzystam z dorobku
socjologii pogranicza i edukacji międzykulturowej, zakładając, że realizacja specjalnych potrzeb
edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością sprzyja traktowaniu ich jako innych/obcych w aspekcie
zunifikowanych działań ulokowanych w głównym nurcie kształcenia. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6060 |
ISSN: | 2391-9973 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|