http://hdl.handle.net/20.500.12128/6913
Tytuł: | Siedem zegarków kopidoła Joachima Rybki - pisarski rachunek sumienia na lekcjach języka polskiego w liceum |
Autor: | Sadzikowska, Lucyna |
Słowa kluczowe: | literary examination of conscience; Polish studies education; self‑discovery; education for values |
Data wydania: | 2016 |
Źródło: | Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, T. 25 (2016), s.79-100 |
Abstrakt: | Gustaw Morcinek’s novel Siedem zegarków kopidoła Joachima Rybki is for him a sort of literary examination of conscience. In school practice, it can also be viewed as a road to a better cognition and understanding by a student of his/her surrounding reality. Reflection on the Silesian writer’s text may become a perfect means to make students aware of the universal nature of some issues and values. In Joachim Rybka’s closet, the clocks measure time giving a pretext for taking a trip down memory lane and recollecting adventures and characters possessing wordly wisdom. A S ilesian ditch‑digger is a distanced man and very candid. His long and well‑lived life gives him the right and privilege to have this attitude. He sees things that others do not want to notice. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6913 |
ISSN: | 0208-5011 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Sadzikowska_Siedem_zegarkow_kopidola.pdf | 490,66 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons