DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Grabowska, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-13T08:39:43Z | - |
dc.date.available | 2018-11-13T08:39:43Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Chowanna, t. 1 (2015), s. 31-42 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-706X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/7043 | - |
dc.description.abstract | Autorka w artykule podejmuje problematykę rewitalizacji regionów i tożsamości regionalnej po 1989 roku w Polsce. Wskazuje na potrzebę prowadzenia edukacji regionalnej rozumianej jako projekt „nakierowany na człowieka”, w toku którego będzie on miał możliwość poznawania i kształtowania siebie, budowania swojej tożsamości. Autorka podkreśla znaczenie zakorzenienia w „małej ojczyźnie”, stanowiącego bazę dla wielowymiarowej tożsamości. The author of the article raises the issue of the revitalization of regions
and regional identity in Poland after 1989. She points to the need for providing
regional education understood as a project “aimed at a person”. In the
course of this project, the person will have the opportunity to cognize and shape
themselves, build their identity. The author stresses the importance of the process
of taking root in the “little homeland” as a basis for multidimensional identity. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | tożsamość regionalna | pl_PL |
dc.subject | rewitalizacja | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | edukacja regionalna | pl_PL |
dc.title | Rewitalizacja tożsamości regionalnej | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Chowanna | pl_PL |
dc.description.references | Bauman Z., 1997: Glokalizacja, czyli komu globalizacja, a komu lokalizacja. „Studia Socjologiczne”, nr 3. | pl_PL |
dc.description.references | Brzezińska A. I., 2006: Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: Edukacja regionalna. Red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, 2006: Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Giddens A., 2007: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Gordon M., 1964: Assimilation In American Life. The Role of Race, Religion, and National Origin. New York. Za: J. Nikitorowicz, 2000: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi i Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok. | pl_PL |
dc.description.references | Grabowska B., 2006: Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczu cieszyńskim w sytuacji zmiany społecznej. W: Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur. Cieszyn-Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Grabowska B., 2013: Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej. Katowice – Toruń. | pl_PL |
dc.description.references | Huntington S. P., 2003: Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu społecznego. Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Jerschina J., Sołdra-Gwiżdż T., 1988: Rola szkoły w kształtowaniu świadomości narodowej młodzieży w warunkach pogranicza kulturowego. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, cz. 1 oraz 1989, nr 1, cz. 2. | pl_PL |
dc.description.references | Kossak-Główczewski K., 1996: Edukacja regionalna a regionalizacja nauczania jako odmiany racjonalności (pytania o szansę dekolonizacji poprzez edukację. W: Społeczności pogranicza – wielokulturowość – edukacja. Red. T. Lewowicki, B. Grabowska. Cieszyn. | pl_PL |
dc.description.references | Kossak-Główczewski K., Frankiewicz W., 1996: Edukacja regionalna i alternatywna. Założenia i program pierwszego Podyplomowego Studium Edukacji Regionalnej i Alternatywnej w Uniwersytecie Gdańskim. W: Społeczności pogranicza – wielokulturowość – edukacja. Red. T. Lewowicki, B. Grabowska. Cieszyn. | pl_PL |
dc.description.references | Koter M., 1993; Region polityczny - geneza, ewolucja i morfologia. W: Region, regionalizm - pojęcia i rzeczywistość. Zbiór studiów. Red. K. Handke. Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Nikitorowicz J., 2000: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi i Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok. | pl_PL |
dc.description.references | Nikitorowicz J., 2001: Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. W: Kultury tradycyjne a kultura globalna, konteksty edukacji międzykulturowej. Red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk. Białystok. | pl_PL |
dc.description.references | Nikitorowicz J., 2005: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk. | pl_PL |
dc.description.references | Nikitorowicz J., 2006: Edukacja regionalna na pograniczach. W: Edukacja regionalna. Red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska. Warszawa. | pl_PL |
dc.description.references | Ogrodzka-Mazur E., 2000: Regionalizm w procesie edukacji szkolnej. W: Szkoła na pograniczach. Red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta. Katowice. | pl_PL |
dc.description.references | Petrykowski P. P., 2003: Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń. | pl_PL |
dc.description.references | Sakson A., 1998: Specyfika procesów społeczno-kulturowych społeczeństw postmigracyjnych. W: Tożsamość społeczeństwa Warmii i Mazur. Red. B. Domaga, A. Sakson. Olsztyn.
Sołdra-Gwiżdż T., 1992: Szkoła jako instytucja wpływająca na kształt więzi regionalnych. Opole.
Smolicz J. J., 1990: Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym. Warszawa.
Szacki J., 2004: O tożsamości (zwłaszcza narodowej). „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
Świątkiewicz W., 1994: Region i regionalizm w perspektywie antropocentrycznego paradygmatu kultury. W: Regionalizm polski u progu XXI wieku. Red. S. Bednarek i in. Ciechanów.
Tajfel, 1982: Introduction. W: Social Identity and Intergroup Relations. Red. H. Tajfel. Cambridge 1982, s. 2. Za: R. | pl_PL |
dc.description.references | Szczurek-Boruta A., Grabowska B., 2009; Dynamika kształtowania się tożsamości młodzieży – ku tożsamości wzbogaconej. W: Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. Red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta. Cieszyn – Warszawa – Toruń. | pl_PL |
dc.description.references | Szwed, 2003: Tożsamość a obcość kulturowa. Studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych. Lublin. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|