Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7043
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrabowska, Barbara-
dc.date.accessioned2018-11-13T08:39:43Z-
dc.date.available2018-11-13T08:39:43Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationChowanna, t. 1 (2015), s. 31-42pl_PL
dc.identifier.issn0137-706X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7043-
dc.description.abstractAutorka w artykule podejmuje problematykę rewitalizacji regionów i tożsamości regionalnej po 1989 roku w Polsce. Wskazuje na potrzebę prowadzenia edukacji regionalnej rozumianej jako projekt „nakierowany na człowieka”, w toku którego będzie on miał możliwość poznawania i kształtowania siebie, budowania swojej tożsamości. Autorka podkreśla znaczenie zakorzenienia w „małej ojczyźnie”, stanowiącego bazę dla wielowymiarowej tożsamości. The author of the article raises the issue of the revitalization of regions and regional identity in Poland after 1989. She points to the need for providing regional education understood as a project “aimed at a person”. In the course of this project, the person will have the opportunity to cognize and shape themselves, build their identity. The author stresses the importance of the process of taking root in the “little homeland” as a basis for multidimensional identity.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjecttożsamość regionalnapl_PL
dc.subjectrewitalizacjapl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectedukacja regionalnapl_PL
dc.titleRewitalizacja tożsamości regionalnejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalChowannapl_PL
dc.description.referencesBauman Z., 1997: Glokalizacja, czyli komu globalizacja, a komu lokalizacja. „Studia Socjologiczne”, nr 3.pl_PL
dc.description.referencesBrzezińska A. I., 2006: Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: Edukacja regionalna. Red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, 2006: Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesGiddens A., 2007: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesGordon M., 1964: Assimilation In American Life. The Role of Race, Religion, and National Origin. New York. Za: J. Nikitorowicz, 2000: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi i Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok.pl_PL
dc.description.referencesGrabowska B., 2006: Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczu cieszyńskim w sytuacji zmiany społecznej. W: Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur. Cieszyn-Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesGrabowska B., 2013: Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej. Katowice – Toruń.pl_PL
dc.description.referencesHuntington S. P., 2003: Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu społecznego. Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesJerschina J., Sołdra-Gwiżdż T., 1988: Rola szkoły w kształtowaniu świadomości narodowej młodzieży w warunkach pogranicza kulturowego. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, cz. 1 oraz 1989, nr 1, cz. 2.pl_PL
dc.description.referencesKossak-Główczewski K., 1996: Edukacja regionalna a regionalizacja nauczania jako odmiany racjonalności (pytania o szansę dekolonizacji poprzez edukację. W: Społeczności pogranicza – wielokulturowość – edukacja. Red. T. Lewowicki, B. Grabowska. Cieszyn.pl_PL
dc.description.referencesKossak-Główczewski K., Frankiewicz W., 1996: Edukacja regionalna i alternatywna. Założenia i program pierwszego Podyplomowego Studium Edukacji Regionalnej i Alternatywnej w Uniwersytecie Gdańskim. W: Społeczności pogranicza – wielokulturowość – edukacja. Red. T. Lewowicki, B. Grabowska. Cieszyn.pl_PL
dc.description.referencesKoter M., 1993; Region polityczny - geneza, ewolucja i morfologia. W: Region, regionalizm - pojęcia i rzeczywistość. Zbiór studiów. Red. K. Handke. Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesNikitorowicz J., 2000: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi i Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok.pl_PL
dc.description.referencesNikitorowicz J., 2001: Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. W: Kultury tradycyjne a kultura globalna, konteksty edukacji międzykulturowej. Red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk. Białystok.pl_PL
dc.description.referencesNikitorowicz J., 2005: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk.pl_PL
dc.description.referencesNikitorowicz J., 2006: Edukacja regionalna na pograniczach. W: Edukacja regionalna. Red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska. Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesOgrodzka-Mazur E., 2000: Regionalizm w procesie edukacji szkolnej. W: Szkoła na pograniczach. Red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta. Katowice.pl_PL
dc.description.referencesPetrykowski P. P., 2003: Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń.pl_PL
dc.description.referencesSakson A., 1998: Specyfika procesów społeczno-kulturowych społeczeństw postmigracyjnych. W: Tożsamość społeczeństwa Warmii i Mazur. Red. B. Domaga, A. Sakson. Olsztyn. Sołdra-Gwiżdż T., 1992: Szkoła jako instytucja wpływająca na kształt więzi regionalnych. Opole. Smolicz J. J., 1990: Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym. Warszawa. Szacki J., 2004: O tożsamości (zwłaszcza narodowej). „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3. Świątkiewicz W., 1994: Region i regionalizm w perspektywie antropocentrycznego paradygmatu kultury. W: Regionalizm polski u progu XXI wieku. Red. S. Bednarek i in. Ciechanów. Tajfel, 1982: Introduction. W: Social Identity and Intergroup Relations. Red. H. Tajfel. Cambridge 1982, s. 2. Za: R.pl_PL
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., Grabowska B., 2009; Dynamika kształtowania się tożsamości młodzieży – ku tożsamości wzbogaconej. W: Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. Red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta. Cieszyn – Warszawa – Toruń.pl_PL
dc.description.referencesSzwed, 2003: Tożsamość a obcość kulturowa. Studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych. Lublin.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Grabowska_Rewitalizacja_tozsamosci_regionalnej.pdf375,83 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons