Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7054
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrabowska, Barbara-
dc.contributor.authorKwadrans, Łukasz-
dc.date.accessioned2018-11-13T10:56:36Z-
dc.date.available2018-11-13T10:56:36Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationПедагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, Nr 26, s. 4-12pl_PL
dc.identifier.issn2311-2409-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7054-
dc.descriptionBarbara Grabowska, Łukasz Kwadrans WIELOKULTUROWEJ I MIĘDZYKULTUROWEJ KONCEPCJІ W EDUKACJI Autorzy tekstu podejmują próbę definicji pojęć, które już od co najmniej kilkudziesięciu lat funkcjonują w naukach społecznych. Wskazują na to, że wielokulturowość należałoby traktować jako formę reakcji na zróżnicowanie kulturowe. Jednocześnie w międzykulturowości widzą możliwości integracyjne i oczekiwaną formę interakcji z innością. Swoje rozważania kończą krótką prezentacją idei pedagogiki międzykulturowej, jako subdyscypliny naukowej. Kluczowe słowa: wielokulturowość, międzykulturowość, edukacja, pedagogika międzykulturowa.pl_PL
dc.description.abstractThe authors of the article make an attempt to study definitions of terms that have been around at least a few dozen years, operating in the social sciences. They suggest that multiculturalism should be treated as a form of reaction to cultural diversity. At the same time in intercultural ideas they see integration capabilities and expected form of interaction with otherness. At the end of the following article they add a short presentation of the idea of intercultural pedagogy as a scientific sub-discipline.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKijowski Uniwersytet im. Borysa Grinczenkipl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmulticulturalismpl_PL
dc.subjectinterculturalismpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectintercultural educationpl_PL
dc.titleMulticultural and intercultural concepts in educationpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalПедагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогікаpl_PL
dc.relation.journalPedagogiczna Oświata: teoria i praktyka. Psychologia. Pedagogika-
dc.description.references1. Barber, B. R. (1997). Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa. 2. Bartz, B. (1997). Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach, Duisburg — Radom. 3. Burszta, W. (1997). Wielokulturowość. Pytania pierwsze, [in:] U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, ed. by M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa. 4. Delors, J. (1998). Edukacja — jest w niej ukryty skarb, Report for UNESCO the International Education Council for 21st century with Jacques Delors in charge,Warszawa. 5. Durkheim, E. (1999). O podziale pracy społecznej, Warszawa. 6. Golka, M. (1997). Oblicza wielokulturowości, [in:] U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, ed. by M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa. 7. Grzybowski, P. P. (2007). Edukacja europejska — od wielokulturowości do międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Kraków. 8. Hejnicka-Bezwińska, T. (2003). Pedagogika pozytywistyczna, [in:] Pedagogika— podręcznik akademicki, ed. by Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa. Vol. 1. 9. Idzik, I. (2004). Czy istnieje potrzeba edukacji międzykulturowej?, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa”, No. 24–25, Poznań–Warszawa. 10. Jarymowicz, M. (1999). Poznać siebie — zrozumieć innych, [in:] Humanistyka przełomu wieków, ed. by Kozielecki, J. Warszawa. 11. Jasiński, Z. (2005). Mezikulturní pedagogika jako pedagogická disciplina, [in:] Proměny pedagogiky, ed. by J. Prokop, M. Rybikom, UK, Praha. 12. Jasiński, Z. (2004). Od pedagogiki narodowej do pedagogiki międzykulturowej. Refleksje na progu eurointegracji, [in:] Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, ed. by A. Paszko, Kraków. 13. Kempny, M., & Kapciak, A., & Łodziński, S. eds. (1997). Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa. 14. Komorowski, Z. (1975). Pluralizm — wielokulturowość — diaspora, „Kultura i Społeczeństwo” No. 2–3. 15. Korporowicz, L. (1997). Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji, [in:] U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, ed. by M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa. 16. Kossak-Główczewski, K. (1997). Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa a pytanie o „prywatne ojczyzny” — zarys problemu, [in:] Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, ed. by J. Nikitorowicz, Białystok. 17. Kraus, B. (2000). Współistnienie wielokulturowe a mniejszości w Republice Czeskiej, [in:] O potrzebie dialogu kultur i ludzi, ed. by T. Pilch, Warszawa. 18. Krzysztofek, K. (2003). Pogranicza i multikulturalizm w poszerzonej Unii Europejskiej. Report prepared for the conference: „Współczesność a wielokulturowość: pomiędzy Sarajewem, Jerozolimą i Nowym Jorkiem”, Sejny 20 April 2003 http://www.pogranicze.sejny.pl/archiwum/kalendarium/3iiii_forum_krzysz.htm (10 July 2008). 19.Krzysztofek, K. (1999). Wielokulturowość, demokracja i rynek kultury, [in:] Pogranicze. Studia społeczne, ed. by A. Sadowski, Białystok. 20.Lewowicki, T. (2000). W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, [in:] Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, ed. by T. Lewowicki, Katowice. 21. Markowska, M. (1990) Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej, „Kwartalnik Pedagogiczny”, No. 4. 22. Nikitorowicz, J. (2004). Dialog kultur w społeczeństwie wielokulturowym i w działaniach edukacji międzykulturowej w kontekście integracji, [in:] Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, ed. by A. Paszko, Kraków. 23.Nikitorowicz, J. (2001). Koncepcje tożsamości międzykulturowej jako wartości edukacyjnej społeczeństwa wielokulturowego, „Rocznik Pedagogiczny”, Vol. 24, Radom. 24. Nikitorowicz, J. (2005). Konteksty lokalno­szkolne kreowania tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości, [in:] Przemiany społeczno­cywilizacyjne i edukacja szkolna — problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, ed. by T. Lewowicki, A. Szczurek­ Boruta, B. Grabowska, Cieszyn–Warszawa–Kraków. 25. Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk. 26. Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok. 27. Olechnicki, K., & Załęcki, P. (2000). Słownik socjologiczny, Toruń. 28.Paleczny, T. (2008). Meandry wielokulturowości: Oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych— USA i Brazylia, http://www.uj.edu.pl/ISR/kulturoznawstwo_miedzynarodowe/ publikacje/meandry.doc (10 July 2008) 29. Průcha, J. (2006). Multikulturní výchova. Přiručka (nejen) pro učitele. Praha. 30. Rubacha, K. (2003). Budowanie teorii pedagogicznych, [in:] Pedagogika — podręcznik akademicki, ed. by Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa. Vol. 1. 31. Smart, B. (1998). Postmodernizm, Poznań. 32. Sobecki, M. (1997). Funkcja etniczno­kulturowa szkół mniejszości narodowych, Białystok. 33. Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa. 34. Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika międzykulturowa, [in:] Pedagogika — podręcznik akademicki, ed. by Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa. Vol. 1. 35. Szymański, M. J. (2000). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec — czyli modernizm i postmodernizm, [in:] Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, ed. by R. Leppert, Kraków. 36.Taylor, M. (2000). „Każdy inny— wszyscy równi”— rzecz o edukacji międzykulturowej, [in:] Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, ed. by. Leppert, Kraków. 37. Tofler, A. (2000). Szok przyszłości, Poznań. 38. Tofler, A. (1986). Trzecia fala, Warszawa. 39. Turner, J. (1994). Socjologia. Podstawowe pojęcia, Poznań. 40. Tönnies, F. (1988). Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, Warszawa. 41. Wojakowski, D. (2000). Wielokulturowość pogranicza wyzwaniem dla edukacji (Z badań na pograniczu polsko­ukraińskim), [in:] Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, ed. by T. Lewowicki, Katowice. 42. Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce. 43. Żelazny, W. (2004). Etniczność. Ład — konflikt — sprawiedliwość, Poznań.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Grabowska_Multicultural_and_intercultural_concepts_in_education.pdf376,82 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons