Abstrakt: | Konsumpcja staje się swoistym epicentrum kształtującym życie społeczne
i kulturowe uniwersum. Tomasz Szlendak podkreśla, że w coraz
większym stopniu sfery życia ludzkiego ulegają wzorom postępowania
charakterystycznym dla rynku. Stwierdza on, że zachowania ludzi ulegają
w późnonowoczesnym społeczeństwie „supermarketyzacji” — konsumpcja
zaczyna dominować w coraz liczniejszych dziedzinach życia
społecznego.
Powszechny jest pogląd, że konsumpcja jest jednym z dominujących
trendów współczesności i wyznaczników ponowoczesności. Coraz częściej
niewystarczające w odniesieniu do roli i znaczenia konsumpcji okazuje
się klasyczne definiowanie konsumpcji jako spożycia (z łac. consumptio).
Rozpatrując wiele kwestii związanych z funkcjonowaniem rodziny
w środowisku społecznym, konieczne staje się poddanie analizie jej sytuacji
materialnej. Ta z kolei musi być analizowana z uwzględnieniem
konsumpcji. Wanda Mrozek podkreśla, iż w każdym środowisku społecznym
powstają i ustalają się określone wzory konsumpcji rozumiane jako
utrwalone i powtarzające się masowo w określonych warunkach społecznych
i ekonomicznych gospodarstw domowych poziomy i struktury spożycia
o wewnętrznym systemie związków i zależności.
Próba uchwycenia takich prawidłowości, opis pewnych widocznych
modeli konsumpcji, przede wszystkim w odniesieniu do sfery spożywczej,
jest treścią niniejszego rozdziału. |