Abstrakt: | Wtekście szukam pozycji, z której można krytycznie rozważyć edukacyjne
nastawienie wobec zmian cywilizacyjnych. Inspiracją stały się dlamnie szekspirowskie
analizy Tadeusza Sławka, teoria relacji kultura – edukacja Sergiusza Hessena oraz teksty
innych autorów, dla których egzystencjalny komponent edukacji jest niepomijalny.
Zmiany, których zasięg jest powszechny i które prawdopodobnie najbardziej dziś
wpływają na życie w świecie zachodnim, to: 1. dominacja rozumu instrumentalnego;
2. szybkość komunikacyjna (a w konsekwencji zmiana nawyków umysłowych i wirtualizacja
kontaktów społecznych). W jaki sposób na te potężne tendencje transformacyjne
reaguje edukacja? Reaguje niemądrością – ulega wpływompolitycznymi gospodarczym,
gorliwie się przystosowuje. Redukcja życia ludzkiego traktowana jest dziś
w wychowaniu jak cnota, dlatego humanistyczna terapia nie może liczyć na popularność
i musi działać na „obrzeżach” oraz „wyspach”, często z ukrycia. |