DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Jas, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-09T13:15:25Z | - |
dc.date.available | 2019-01-09T13:15:25Z | - |
dc.date.issued | 2017-02-19 | - |
dc.identifier.citation | Edukacja Międzykulturowa, nr 2 (2017), s. 296-308 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2299-4106 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/7711 | - |
dc.description.abstract | Kwestia aktywności edukacyjnej seniorów jest istotnym zagadnieniem,
gdyż dynamika zachodzących w różnych sferach życia przemian wymaga
od osób starszych systematycznego zdobywania oraz aktualizowania wiedzy.
Wiele organizacji, instytucji i placówek stwarza dogodne warunki do rozwijania
umiejętności, podnoszenia kwalifikacji oraz przyswajania wiedzy najstarszej grupie
wiekowej. Szczególne znaczenie w tym zakresie przypisuje się uniwersytetom
trzeciego wieku.
Celem tego opracowania jest zwrócenie uwagi na znaczenie Cieszyńskiego
Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego
w Czeskim Cieszynie w edukacji całożyciowej seniorów zamieszkujących
polską i czeską część Śląska Cieszyńskiego. Uniwersytety te stają się miejscem
zacieśniania więzi oraz kontaktów międzygeneracyjnych. W odniesieniu do teorii
aktywności zapewniają seniorom wypełnianie alternatywnych ról społecznych,
a co za tym idzie, przyczyniają się do samorozwoju osób starszych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Adam Marszałek | pl_PL |
dc.subject | uniwersytet trzeciego wieku | pl_PL |
dc.subject | edukacja ustawiczna | pl_PL |
dc.subject | osoby starsze | pl_PL |
dc.title | Aktywność edukacyjna seniorów zamieszkujących polską i czeską część Śląska Cieszyńskiego na przykładzie Cieszyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego w Czeskim Cieszynie | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Edukacja Międzykulturowa | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15804/em.2017.02.19 | - |
dc.description.references | Benešová, D. 2014. Gerontagogika. Vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana
Amose Komenského.
Chabior, A. 2000. Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości.
Kielce – Radom: ITE.
Chlebowczyk, J. 1983. O prawie do bytu małych i młodych narodów: kwestia
narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie środkowej dobie
kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w). Warszawa – Kraków:
PWN, Śląski Instytut Naukowy. http://www.euregio-teschinensis.eu/slask-
cieszynski/o-regionie/ (z dnia 23.06.2015 r.).
Delors, J. 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO.
Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Erikson, E. 2002. Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis.
Erikson, E. 2000. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.
Grabowska, B. 2009. Edukacja ustawiczna dorosłych na pograniczu polsko-
-czeskim w kontekście wielokulturowości. W: Lewowicki, T., Szlosek, F.
red. Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości. Radom: ITE, s. 143.
Grabowska, B. 2013. Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach
z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej
– studium porównawcze. Cieszyn – Toruń: Wydział Etnologii i Nauk
o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Grotowska, S. 2011. Seniorzy w przestrzeni publicznej. Kapitał społeczny
uczestników wspólnot, ruchów i stowarzyszeń katolickich. Kraków: Nomos.
Halicka, M. i Kramkowska, E. 2012. Uczestnictwo ludzi starych w życiu społecznym.
W: Hrynkiewicz, J. red. O sytuacji ludzi starszych. Warszawa:
Rządowa Rada Ludnościowa, ss. 34–35.
Halicki, J. 2000. Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium
historyczno-porównawcze. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie
„Trans Humana”.
Halicki, J. 2006. Społeczne teorie starzenia się. W: Halicka, M. i Halicki, J.
red. Zostawić ślad na ziemi. Księga pamiątkowa dedykowana – Profesorowi
Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę urodzin i 55. rocznicę pracy
naukowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 262.
Halicki, J. 2000. Relacje międzygeneracyjne jako jeden z elementów poszerzających
przestrzeń życiową ludzi starszych. W: Dzięgielewska, M. red.
Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź: Biblioteka Edukacji
Dorosłych, s. 32 i n.
http://pzko.cz/mur/815-dziaalno.html (z dnia 9.09.2014 r.).
Kania, T. 2008. Specyfika Uniwersytetów Trzeciego Wieku – uwarunkowania
demograficzne i społeczno-kulturowe (na przykładzie UTW z województwa
śląskiego). W: Olbrycht, K., Koniecznej, i E. Skutnik, J. red.
Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Toruń:
Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 346.
Konieczna-Woźniak, R. 2001. Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne
aspekty edukacji seniorów. Poznań: Eruditus.
Leszczyńska-Rejchert, A. 2005. Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę
pedagogiki starości. Olsztyn: UWM.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Špatenková, N. 2013. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Szymanek, Z. 2010. Podmiotowe i społeczne uwarunkowania edukacji seniorów.
W: Szukalski, P. i Kałuża, D. red. Jakość życia seniorów XXI wieku. Ku
aktywności. Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, s. 171.
Szymik, J. i Chwajol, D. 2012. Scriptum Międzygeneracyjnego Uniwersytetu
Regionalnego. Vol. II, III. Czeski Cieszyn: Polski Związek Kulturalno-
-Oświatowy w Republice Czeskiej.
Szymik, J. i Chwajol, D. 2010. Scriptum Międzygeneracyjnego Uniwersytetu
Regionalnego. Vol. I. Czeski Cieszyn: Polski Związek Kulturalno-Oświatowy
w Republice Czeskiej.
Tokaj, A. 2008. Starość w perspektywie studiów pedagogicznych. Leszno: Wyższa
Szkoła Humanistyczna w Lesznie.
Witkowski, L. 2000. Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała
Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|