Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7711
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJas, Katarzyna-
dc.date.accessioned2019-01-09T13:15:25Z-
dc.date.available2019-01-09T13:15:25Z-
dc.date.issued2017-02-19-
dc.identifier.citationEdukacja Międzykulturowa, nr 2 (2017), s. 296-308pl_PL
dc.identifier.issn2299-4106-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7711-
dc.description.abstractKwestia aktywności edukacyjnej seniorów jest istotnym zagadnieniem, gdyż dynamika zachodzących w różnych sferach życia przemian wymaga od osób starszych systematycznego zdobywania oraz aktualizowania wiedzy. Wiele organizacji, instytucji i placówek stwarza dogodne warunki do rozwijania umiejętności, podnoszenia kwalifikacji oraz przyswajania wiedzy najstarszej grupie wiekowej. Szczególne znaczenie w tym zakresie przypisuje się uniwersytetom trzeciego wieku. Celem tego opracowania jest zwrócenie uwagi na znaczenie Cieszyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego w Czeskim Cieszynie w edukacji całożyciowej seniorów zamieszkujących polską i czeską część Śląska Cieszyńskiego. Uniwersytety te stają się miejscem zacieśniania więzi oraz kontaktów międzygeneracyjnych. W odniesieniu do teorii aktywności zapewniają seniorom wypełnianie alternatywnych ról społecznych, a co za tym idzie, przyczyniają się do samorozwoju osób starszych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Adam Marszałekpl_PL
dc.subjectuniwersytet trzeciego wiekupl_PL
dc.subjectedukacja ustawicznapl_PL
dc.subjectosoby starszepl_PL
dc.titleAktywność edukacyjna seniorów zamieszkujących polską i czeską część Śląska Cieszyńskiego na przykładzie Cieszyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego w Czeskim Cieszyniepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalEdukacja Międzykulturowapl_PL
dc.identifier.doi10.15804/em.2017.02.19-
dc.description.referencesBenešová, D. 2014. Gerontagogika. Vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. Chabior, A. 2000. Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości. Kielce – Radom: ITE. Chlebowczyk, J. 1983. O prawie do bytu małych i młodych narodów: kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie środkowej dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w). Warszawa – Kraków: PWN, Śląski Instytut Naukowy. http://www.euregio-teschinensis.eu/slask- cieszynski/o-regionie/ (z dnia 23.06.2015 r.). Delors, J. 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. Erikson, E. 2002. Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis. Erikson, E. 2000. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis. Grabowska, B. 2009. Edukacja ustawiczna dorosłych na pograniczu polsko- -czeskim w kontekście wielokulturowości. W: Lewowicki, T., Szlosek, F. red. Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości. Radom: ITE, s. 143. Grabowska, B. 2013. Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Cieszyn – Toruń: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek. Grotowska, S. 2011. Seniorzy w przestrzeni publicznej. Kapitał społeczny uczestników wspólnot, ruchów i stowarzyszeń katolickich. Kraków: Nomos. Halicka, M. i Kramkowska, E. 2012. Uczestnictwo ludzi starych w życiu społecznym. W: Hrynkiewicz, J. red. O sytuacji ludzi starszych. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa, ss. 34–35. Halicki, J. 2000. Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno-porównawcze. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”. Halicki, J. 2006. Społeczne teorie starzenia się. W: Halicka, M. i Halicki, J. red. Zostawić ślad na ziemi. Księga pamiątkowa dedykowana – Profesorowi Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę urodzin i 55. rocznicę pracy naukowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 262. Halicki, J. 2000. Relacje międzygeneracyjne jako jeden z elementów poszerzających przestrzeń życiową ludzi starszych. W: Dzięgielewska, M. red. Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź: Biblioteka Edukacji Dorosłych, s. 32 i n. http://pzko.cz/mur/815-dziaalno.html (z dnia 9.09.2014 r.). Kania, T. 2008. Specyfika Uniwersytetów Trzeciego Wieku – uwarunkowania demograficzne i społeczno-kulturowe (na przykładzie UTW z województwa śląskiego). W: Olbrycht, K., Koniecznej, i E. Skutnik, J. red. Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 346. Konieczna-Woźniak, R. 2001. Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów. Poznań: Eruditus. Leszczyńska-Rejchert, A. 2005. Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: UWM. Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP. Špatenková, N. 2013. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Szymanek, Z. 2010. Podmiotowe i społeczne uwarunkowania edukacji seniorów. W: Szukalski, P. i Kałuża, D. red. Jakość życia seniorów XXI wieku. Ku aktywności. Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, s. 171. Szymik, J. i Chwajol, D. 2012. Scriptum Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego. Vol. II, III. Czeski Cieszyn: Polski Związek Kulturalno- -Oświatowy w Republice Czeskiej. Szymik, J. i Chwajol, D. 2010. Scriptum Międzygeneracyjnego Uniwersytetu Regionalnego. Vol. I. Czeski Cieszyn: Polski Związek Kulturalno-Oświatowy w Republice Czeskiej. Tokaj, A. 2008. Starość w perspektywie studiów pedagogicznych. Leszno: Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie. Witkowski, L. 2000. Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Jas_Aktywnosc_edukacyjna_seniorow_zamieszkujacych_polska_i_czeska.pdf364,59 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.