DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Jas, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-09T13:16:33Z | - |
dc.date.available | 2019-01-09T13:16:33Z | - |
dc.date.issued | 2018-12-02 | - |
dc.identifier.citation | Edukacja Międzykulturowa, nr 2 (2018), s. 229-242 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2299-4106 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/7713 | - |
dc.description.abstract | W opracowaniu tym wskazuję na związek między środowiskiem
lokalnym a poczuciem tożsamości osób w wieku późnej dorosłości mieszkających
w polskiej i czeskiej części Śląska Cieszyńskiego.
Niniejsze opracowanie jest komunikatem z badań przeprowadzonych w Cieszynie
oraz Czeskim Cieszynie w 2013 roku. Strategia ilościowa i jakościowa zastosowane
zostały jako komplementarne względem siebie. Posłużono się ankietą,
wywiadem oraz analizą danych jakościowych.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że istnieje związek między środowiskiem
lokalnym a poczuciem tożsamości osób w wieku późnej dorosłości.
Człowiek buduje swoją tożsamość w relacji z drugim człowiekiem. Chęć wynikająca
z wielostronnego poznawania siebie oraz innych skutkuje świadomością
odrębności i niepowtarzalności, co decyduje o poczuciu tożsamości jednostki. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Adam Marszałek | pl_PL |
dc.subject | środowisko lokalne | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | osoby w wieku późnej dorosłości | pl_PL |
dc.subject | Śląsk Cieszyński | pl_PL |
dc.title | Środowisko lokalne jako czynnik kształtowania (się) tożsamości osób w wieku późnej dorosłości na przykładzie Śląska Cieszyńskiego | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Edukacja Międzykulturowa | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15804/em.2018.02.12 | - |
dc.description.references | Bis, D. 2005. Rodzina – Media – Kultura. W: Korzeniowska, W. i Szuścik, U.
red. Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 305.
Budniak, J. 2012. Miejsce dialogu ekumenicznego w środowisku wielowyznaniowym
Śląska Cieszyńskiego. W: Lewowicki, T., Różańska, A. i Klajmon-
-Lech, U. red. Religia i edukacja międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa
– Toruń: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego,
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam
Marszałek, ss. 107, 111.
Chlebowczyk, J. 1983. O prawie do bytu małych i młodych narodów: kwestia
narodowa i proces narodotwórcze we wschodniej Europie środkowej dobie
kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w). Warszawa – Kraków:
PWN.
Erikson, E.H. 1994. Identity and Life Cycle. New York – London: W. Norton&
Company.
Ferguson, G.A. i Takane, Y. 2004. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice.
Warszawa: PWN.
Forgas, J.P., Williams, K.D. i Wheeler, L. 2005. Umysł społeczny. Poznawcze
i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.
Frankfort-Nachmias, Ch. i Nachmias, D. 2001. Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Guilford, J.P. 1960. Podstawowe metody statystyki w psychologii i pedagogice.
Warszawa: PWN.
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. 2002. Psychologia rozwoju człowieka.
Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Kamiński, A. 1974. Funkcje pedagogiki społecznej. Warszawa: PWN.
Kwiatkowski, S.M. 2006. Zakład pracy jako środowisko wychowawcze. W:
Pilch, T. i Lepalczyk, I. red. Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym
się świecie. Warszawa: IBE, s. 216.
Michalska, M. 1999. Uwarunkowania historyczno-kulturowe współczesnej
religijności ludności polskiej na Zaolziu. W: Bukowska-Floreńska, I. red.
Religijność ludowa na pograniczach kulturowych i etnicznych. T. 3. Katowice:
UŚ, ss. 179–188.
Nikitorowicz, J., 1995. Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa.
Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
Nikitorowicz, J., 2000. Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski,
Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie
„Trans Humana”.
Nikitorowicz, J., Misiejuk, D. i Sobecki, M. 2005. Region, Tożsamość, Edukacja.
Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
Pilch, T. i Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe
i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pilch, T. i Lepalczyk, I. 2003. Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym
się świecie. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Radziewicz-Winnicki, A. 2008. Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności.
Warszawa: WAiP.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P. i Dzięgielewska, M. 2006. Podstawy gerontologii
społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Szczepański, J. 1972. Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.
Uzar, K. 2011. Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy
geragogiki. Lublin: KUL.
Zięba-Kołodziej, B. 2012. Rola dziadków w życiu rodziny. W: Seredyńska, D.
red. Uczestnictwo społeczne w średniej i późnej dorosłości. Bydgoszcz:
UKW, s. 139. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|