DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Jas, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-09T13:33:11Z | - |
dc.date.available | 2019-01-09T13:33:11Z | - |
dc.date.issued | 2017-10-12 | - |
dc.identifier.citation | Podstawy Edukacji, T. 10 (2017), s. 171-181 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2081-2264 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/7717 | - |
dc.description.abstract | The following study depicts a relation between school and identity of people in their late adulthood,
who live in the Polish and Czech part of Cieszyn Silesia. The author shows education as the
only way to personal development. The results presented point the fact that if positive educational
habits are implemented when a person is young, they benefit in adulthood and elderly age.
The following study is to present research results conducted in Cieszyn and Czech Cieszyn in
2013. Quality and quantity strategy were used and they were complementary. A questionnaire,
interview and quality data analysis were chosen as the research tools.
The results confirm that positive attitudes enhancing life-long learning are created in primary
education and further. According to elderly, school and pedagogical staff were significant in creating
their identity. For the elderly continuing education means gaining new skills, qualifications,
deepening interests, | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie | pl_PL |
dc.subject | school | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | elderly | pl_PL |
dc.subject | late adulthood | pl_PL |
dc.subject | identity | pl_PL |
dc.subject | Cieszyn | pl_PL |
dc.subject | Silesia | pl_PL |
dc.title | School environment and sense of identity of people in their late adulthood by the example of Cieszyn Silesia | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Podstawy Edukacji | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.16926/pe.2017.10.12 | - |
dc.description.references | Czerniawska, O. (1997). Uczenie się jako styl życia. W: M. Dzięgielewska
(red.), Przygotowanie do starości. Łódź: Zakład Oświaty Dorosłych Uniwersytu
Łódzkiego.
Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki. Łódź: Wydawnictwo
Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Erikson, E. (1968). Identity: youth and crisis. New York: W.W. Norton Company.
Feinberg, W., Soltis, J.F. (2000). Szkoła i społeczeństwo. Warszawa: WSiP.
Grabowska, B. (2000). Szkoła w środowisku zróżnicowanym kulturowo. W:
T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.), Szkoła na pograniczach. Katowice:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka.
Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN SA.
Jasiński, Z. (red.), (2010). Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej.
Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Kwiatkowski, S.M. (2006). Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy.
Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A. (2000). Szkoła na pograniczach. Katowice:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok:
Wydawnictwo „Trans Humana”.
Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP.
Nikitorowicz, J., (1995). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa.
Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Nikitorowicz, J., Sobecki M. (2000). Edukacja międzykulturowa w wymiarze
instytucjonalnym. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii
społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Szczurek-Boruta, A. (2013). Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych
nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Wydawnictwo
Adam Marszałek.
Szczurek-Boruta, A. (1999). Edukacja szkolna na pograniczu polsko-czeskim.
W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze
instytucjonalnym. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Szczurek-Boruta, A. (2014). Szkoła i jej rola w kształtowaniu tożsamości młodzieży.
W: T. Lewowicki, W. Ogniewjuk, E. Ogrodzka-Mazur, S. Sysojewa (red.),
Wielokulturowość i edukacja. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Urlińska, M.M. (2007). Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych.
Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|