Abstrakt: | Współczesna rzeczywistość edukacyjna, będąca rezultatem zarówno wielu
przemian zachodzących w otoczeniu społeczno-kulturowym szkoły wyższej, jak
i w niej samej, wymusza konieczność stałego oglądu profilu kształcenia studentów
kierunków muzycznych i modelu sylwetki absolwenta. Dokonujące się
zmiany zmuszają pedagogów uczelni wyższych do namysłu nad celami i doborem
treści kształcenia oraz analizą stanu przygotowania studentów do funkcji
artystycznych i zawodowych jako kanonu ich niezbędnych kompetencji. Zawód
muzyka, dyrygenta, nauczyciela muzyki powinien wykonywać człowiek kreatywny,
twórczy, przedsiębiorczy, autonomiczny i otwarty na wartości. Istotne są
przyjęte cele i zadania edukacji szkoły wyższej. Priorytety zmian szkoły wyższej
wskazują na potrzebę stwarzania w edukacji takich sytuacji aksjologicznych,
które będą studentom pomocne w rozpoznawaniu, akceptowaniu i przeżywaniu
nabywanych treści. Wiedza, jak również umiejętności artystyczne
stanowią podstawę dalszego rozwoju studentów oraz samokształcenia. Jak mówi
Kazimierz Denek: „Wartości mają siłę sprawczą, pobudzają człowieka do działania
i czynienia zmian”. Postrzeganie przez studentów wartości w muzyce
to świadome przyjmowanie, analizowanie własnych sądów i wyobrażeń,
spostrzeganie cech i właściwości niezbędnych do tworzenia nowych pojęć,
a także do nabywania umiejętności klasyfikowania i dokonywania indywidualnych
wyborów. |