Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8262
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSynowiec, Helena-
dc.date.accessioned2019-02-21T09:27:34Z-
dc.date.available2019-02-21T09:27:34Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.citationK. Heska-Kwaśniewicz (red.), "Zapomniani pisarze, zapomniane książki dla małego i młodego czytelnika" (S. 186-193). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn8322614535-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8262-
dc.description.abstractThis article presents educational and aesthetic values of Julia Duszynska’s fantasy short story Cudaczek-Wyśmiewaczek (first published in 1947), which nowadays is included on reading lists less and less frequently. The author of this study focuses on the language o f the story, which can sensitise young readers to the meaning of the words and expressions describing character features. It can also arouse their interest in the word-formation processes and inspire them to linguistic creativity. The author of this article shows the possibility of developing children’s linguistic competence through talks about anthroponyms in the story, discovering the mechanisms of creating emotive names denoting character features such as: Złośnicki (Shrew), Obrażalska (Huffish), Krzywinosek (Crooked-Nose), “word plays” (students create humorous neologisms referring to situations, e.g. Nieuczesalska, Rozczochralska, Grzebojalska.— ‘a girl who does not like combing her hair’, Nieporządnicki, Nieposprzątalski, Bylejaczek - ‘a boy who is messy / does not keep things in order’), explaining the meaning of expressions (e.g. czytać w czyichś oczach - read in one’s eyes). Furthermore, the author suggests that teachers design various activities (e.g. role plays, intersemiotic translations) based on the story. These activities should be aimed at developing the linguistic competence of the students, as well as the correct use of the language (e.g. responsibility for the use of evaluative expressions and the appropriateness of behaviours towards the listener).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectliteratura dziecięcapl_PL
dc.subjectliteratura młodzieżowapl_PL
dc.subjecthistoria literaturypl_PL
dc.subjectliteraturoznawstwopl_PL
dc.subjectCudaczek-Wyśmiewaczekpl_PL
dc.subjectJulia Duszyńskapl_PL
dc.titleO dydaktycznojęzykowych inspiracjach w tekście "Cudaczek-Wyśmiewaczek" Julii Duszyńskiej (komunikat)pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Synowiec_O_dydaktycznojezykowych_inspiracjach_w_tekscie_Cudaczek-Wysmiewaczek.pdf441,99 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons