Abstrakt: | Szkic podejmuje problem spotkania „ideologii artystycznych” (w przestrzeni polemicznej: zderzenia, konfrontacji, sporu), reprezentowanych przez Zbigniewa Herberta i Witolda Wirpszę, na przykładzie interpretacji wiersza Wirpszy pt. “Sens Fortynbrasa”. Od naśladowczego brzmienia tytułu począwszy, wiersz Wirpszy, zdaje się zmierzać do ustanowienia „wspólnego języka” z poezją Herberta, rezygnując nawet z najbardziej jaskrawych przejawów własnego „lingwistycznego” stylu. Naśladowcza dykcja “Sensu Fortynbrasa” wyraźnie wskazuje na “Tren Fortynbrasa” Herberta, jako na swój hipotekst, tak jak wiersz Herberta wskazywał na ostatnią scenę “Hamleta”. Autor szkicu śledzi relacje intertekstualne pomiędzy obydwoma tekstami, konfrontując swoje wnioski interpretacyjne z dotychczasową recepcją wiersza Zbigniewa Herberta, a także recepcją samego dramatu Szekspira w Polsce. Drugim ważnym kontekstem, dla rozumienia gestów społeczno-moralnych wpisanych w utwór Wirpszy, jest zdaniem autora szkicu, wątek tzw. „hańby domowej”. Wirpsza, jako jeden z „historycznych Fortynbrasów”, dokonywałby w takim ujęciu poetyckiego rozrachunku z własną biografią, a omawiany przez nas wiersz mógłby być czytany jako kontynuacja jego “Listu o sumieniu” z 1953 roku. |