Abstract: | Zagadnienia piękna muzyki oraz jej roli społecznej i wychowawczej interesowały
ludzi od bardzo dawna. Już ludy Bliskiego i Dalekiego Wschodu —
w Asyrii, Babilonii, Egipcie i Chinach zajmowały się pięknem muzyki1. Także
starożytni Grecy muzyce przypisywali znaczenie wyjątkowe i uważali ją za
szczególny dar bogów. W ciągu wielu stuleci rozwój poglądów na muzykę, jej
rolę w kształtowaniu myśli pedagogicznej i artystycznej pozostawał w bezpośredniej
zależności od aktualnie dominujących prądów filozoficznych, estetycznych,
socjologicznych. I tak pozostało do dziś. Zmieniająca się cywilizacja,
warunki życia człowieka w poszczególnych epokach bardziej lub mniej akcentowały
potrzebę obecności sztuki w życiu człowieka. Oceny zjawisk muzycznych
bywały ambiwalentne, toteż badania nad wpływem muzyki na różne sfery życia
społecznego człowieka (życie uczuciowe, estetyczne, moralne i inne) są wciąż
aktualne, potrzebne i wymagają kontynuacji. |