Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8760
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMaj, Anna-
dc.date.accessioned2019-04-09T06:44:35Z-
dc.date.available2019-04-09T06:44:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationFolia Turistica, Nr 49 (2018), s. 239-261pl_PL
dc.identifier.issn0867-3888-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8760-
dc.descriptionPostrzeganie świata podczas podróży może przybierać różne formy w zależności od tego, kim jest podróżnik. Zależy to od wrażliwości i zdolności obserwacyjnych poznającego podmiotu, ale też od rodzaju podróży i roli, jaką w niej pełni. Cel podróży, rozumiany jako destynacja i jako motywacja, może wpływać na intensywność doświadczeń. Spośród szeregu form podróży, jakie opisują socjologowie, w omawianym tu kontekście istotne są przede wszystkim dwie graniczne: turystyka i podróż badawcza [Podemski 2004]. Pierwsza jest często rozpatrywana w kontekście masowej, ustandaryzowanej i niepohamowanej konsumpcji, kolekcjonowania atrakcji i widoków, braku autentyzmu doświadczenia, a także neokolonialnego porządku świata, w którym turysta jest stroną uprzywilejowaną wobec przyjmujących go gospodarzy. Druga, jako spadkobierczyni podróży odkrywczych, jest dla odmiany zarówno w dyskursie naukowym, jak i popularnym waloryzowana pozytywnie, a badacz, niezależnie od swej profesji postrzegany jest jako kontynuator dawnych odkrywców, redukujących białe plamy na mapach.pl_PL
dc.description.abstractCel. Celem artykułu jest teoretyczny namysł nad wybranymi aspektami myśli antropologicznej, filozoficznej i kulturoznawczej oraz refleksja nad antropologią jako projektem podróży etycznej i komunikacji międzykulturowej w kontekście historycznym rozwoju dyscypliny i refleksji nad metodami badawczymi oraz figurą Innego, w wymiarze kulturowym, etycznym i komunikacyjnym. Metoda. Analiza i interpretacja tekstów kultury, w tym prac badawczych z zakresu antropologii. Reinterpretacja badań antropologii klasycznej w kontekście teorii podróży. Wyniki. Przeprowadzona analiza pozwala skonstatować, że antropologia jest w istocie projektem etycznej podróży i komunikacji międzykulturowej. Świadczą o tym punkty zwrotne w historii dyscypliny, rozwój jej metod badawczych oraz metarefleksja dotycząca doświadczenia podróży do innej kultury wraz z mitologizowaniem i demitologizowaniem Obcego i badacza w dyskursie naukowym. Analiza problematyki typologii podróżnych, dyskursu kolonialnego i postkolonialnego wraz z usytuowaniem doświadczenia podróży, współobecności i odmienno- ści antropologii i turystyki masowej wykazały, że podróż badawcza pełniła i nadal pełni istotną rolę autodefiniującą dla zachodniego namysłu nad spotkaniem z Innym. Ograniczenia badań i wnioskowania. Badania ograniczone są w sensie historycznym, przynależąc do określonego czasu i dominującego współcześnie postkolonialnego dyskursu naukowego oraz metodologicznie, sytuując się w obrębie paradygmatu badań kulturoznawczych i komunikacyjnych nad turystyką. Oryginalność. Oryginalność pracy wynika z interdyscyplinarnego spojrzenia na kwestie an- tropologicznej podróży badawczej, usytuowania antropologii w kontekście percepcji w podróży, wybranych teorii i filozofii podróży. Dobór przytaczanych koncepcji oraz argumentacja mają charakter autorski. Refleksja nad wymiarem etycznym projektu antropologicznego, który roz- wijał się przez ponad sto lat, ma istotne znaczenie w kontekście rozwoju dyskursu postkolo- nialnego i alternatywnych antropologii „tubylczych”, a także współczesnych przemian komu- nikacji międzykulturowej zachodzących pod wpływem nowych technologii oraz dynamicznych i masowych procesów społecznych związanych z mobilnością przestrzenną i socjokulturową, turystyczną i migracyjną. Rodzaj pracy. Praca teoretyczna.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherAkademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowiepl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.subjectpodróż badawczapl_PL
dc.subjectpercepcja w podróżypl_PL
dc.subjectdyskurs kolonialny i postkolonialnypl_PL
dc.subjectetyka antropologiipl_PL
dc.subjectturystyka jako neokolonializmpl_PL
dc.titleAntropologia jako projekt podróży etycznej. Kolonializm, wyprawy badawcze i turystyka masowa w perspektywie komunikacji międzykulturowej.pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journal„Folia Turistica”pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/01.3001.0013.0830-
dc.description.referencesBacon F. (1625), Of Travel, [w:] Essays of Francis Bacon. The Essays or Counsels, Civil and Moral, of Francis Ld. Verulam Viscount St. Albans, http://www.authorama.com/book/essays-of-francis-bacon.html (05.05.2018) Benedyktowicz Z. (2000), Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, WUJ, Kraków. Buber M. (1992), Ja i Ty. wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Instytut Wydawczniczy PAX, Warszawa. Castañeda C. (1991), Nauki Don Juana. Wiedza Indian z plemienia Yaqui, przeł. A. Szostkiewicz, Dom Wydawniczy Rebis, Kraków. Clifford J. (2000), Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak i in, Wyd. KR, Warszawa 2000. Cohen E. (1972), Toward a Sociology of International Tourism. „Social Research”, Vol. 39, no. 1, s. 164-182. JSTOR, www.jstor.org/stable/40970087. Dziekan M.M. (2000), Świat arabski, Chiny i starożytna Mezopotamia w ba- daniach polskiej orientalistyki, [w:] pr. zb. [br. red.], Orient w kulturze polskiej. Materiały z sesji jubileuszowej z okazji 25-lecia Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, 15-16 października 1998, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa, s. 109-116. Edwards E. (2001), Raw Histories. Photographs, Anthropology and Museums, Berg, Oxford. Etounga-Manguelle D. (2003), Czy Afryce potrzebny jest program dostosowa- nia kulturowego?, [w:] Harrison L.E., Huntington S.P., red., Kultura ma znaczenie, przeł. S. Dymczyk, Poznań, s. 127-143. Fanon F. (1985), Wyklęty lud ziemi, przeł. H. Tygielska, PIW, Warszawa. Foucault M. (2002), Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek. Wyd. De Agostini – Altaya, Warszawa. Foucault M. (1998), Nadzorować i karać, przeł. T. Komendant, Wyd. Aletheia, Warszawa. Foucault M. (2005), Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, t. 2, przeł. T. Komendant, Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk. Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Kraków. Geertz C. (2005), Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Global Code of Ethics for Tourism (1999), World Tourist Organization, Santiago 1 October 1999. URL: <http://ethics.unwto.org/en/content/full-text-global-code-ethics-tourism> (13.03.2018). Goffman E. (1981), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. i S. Śpiewakowie, PIW, Warszawa. Goffman E. (2006), Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Gombrich E. (1981), Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obra- zowego. przeł. J. Zarański, PIW, Warszawa. Hastrup K. (1987), The Challenge of the Unreal – or How Anthropology Comes to Terms with Life, “Culture and History”, Vol. 2 (1), s. 50-62. Heilbrun F. (1998), Around the World. Explorers, travelers and tourists, [w:] Frizot M., red. A New History of Photography, Könnemann, Köln. Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. Huang Y. (2002), Transpacific Displacement. Ethnography, Translation, and Intertextual Travel in Twentieth Century American Literature, University of California Press, Berkeley. Jennings G.R. (2018), Qualitative Research and Tourism Studies, [w:] Cooper Ch., Volo S., Gartner W.C., Scott N., red., The SAGE Handbook of Tourism Management. Theories, Concepts and Disciplinary Approaches to Tourism, 2nd ed., Sage, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington D.C., Melbourne, s. 5-33. Kartezjusz (Descartes R.) (2008), Rozprawa o metodzie. Rozmyślania nad zasadami filozofii i inne pisma, przeł. T. Boy-Żeleński, I.K. Dworzaczek, W. Dobrzycki, Hachette, Warszawa. Kazimierczak M. (2006), Kodeksy etyczne szansą dla turystyki? „Ido – Ruch dla Kultury: rocznik naukowy”, nr 6, s. 11-20. Kaziemierczak M. (2011), W poszukiwaniu praktycznej filozofii podróży, „Folia Turistica”: „Filozofia podróży i turystyki”, nr 24, s. 11-33. Kerckhove D. de (1996), Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski. Wyd. Mikom, Warszawa. Kruszelnicki W. (2010), Antropologia i kolonializm, czyli o kulturowo-politycznym uwikłaniu reprezentacji. „Kultura i Historia” 2010, nr 17. URL: <http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1742>. Kuper A. (2009), Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu, przeł. T. Sieczkowski, A. Dąbrowska, WUJ, Kraków. Levinás E. (1998), Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Levinás E. (1991), Etyka i nieskończoność. Rozmowy z Philipem Nemo, przeł. B. Opolska-Kokoszka, wst. J. Tischner, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków. Lévi-Strauss C. (1960), Smutek tropików, przeł. A. Steinsberg, PIW, Warszawa. Lippman W. (1922), Public Opinion, McMillan Co., New York. MacCannell D. (2002), Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa. Malinowski B. (2000), Współczesna antropologia a rządy Europejczyków w Afryce (1938), [w:] Idem, Kultura i jej przemiany. Dzieła, T. 9, przeł. A. Bydłoń, A. Mach, Warszawa. Malinowski B. (2000), Zmiana kulturowa w teorii i praktyce (1938), [w:] Malinowski B., Kultura i jej przemiany. Dzieła, t. 9, przeł. A. Bydłoń, A. Mach, Warszawa. Mazanec J.A. (2018), Quantitative Research Approaches to Tourism, [w:] The SAGE Handbook of Tourism Management. Theories, Concepts and Disciplinary Approaches to Tourism (2018), Cooper Ch., Volo S., Gartner W.C., Scott N., red., 2nd ed., Sage, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington D.C., Melbourne, s. 34-50. Mączak A. (1980), Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII wieku, PIW, Warszawa. Mączak A. (2001), Peregrynacje, wojaże, turystyka. Książka i Wiedza, Warszawa. Michałowska M. (2004), Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Rabid, Kraków. Mitchell T. (2001), Egipt na wystawie świata, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa. Montaigne M., de (1774), Journal du Voyage de Michel de Montaigne en Italie, par la Suisse et l’Allemagne, en 1580 et 1581, vol. 1-3, avec le notes par M. de Querlon, Le Jay, Rome – Paris, [Internet Archive]. Montaigne, M. de (1957), O doświadczeniu, [w:] Montaigne, M. de, Próby, księga III, przeł. T. Boy-Żeleński, PIW, Warszawa (1580-1588), [Fundacja Nowoczesna Polska, Seria: Wolne lektury, Kraków 2015]. Nash D. (1989), Tourism as a Form of Imperialism, [w:] Smith V.L., red., Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, s. 37-52. Nelson T.D. (2003), Psychologia uprzedzeń, przeł. A. Nowak, GWP, Gdańsk. Nowak K.: Staropolskie widzenie Orientu. Próba typologii, [w:] pr. zb. [br. red.], Orient w kulturze polskiej. Materiały z sesji jubileuszowej z okazji 25-lecia Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, 15-16 października 1998. Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa, s. 97-105. Nuñez T. (1989), Touristic Studies in Anthropological Perspective, [w:] Smith V.L., red., Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, s. 265-274. Orłowski B. (1999), Technika, Wyd. Ossolineum, Wrocław. Pearce P.L. (1982), The Social Psychology of Tourist Behaviour. International Series in Experimental Social Psychology, Vol. 3, Pergamon Press, Oxford New – York – Toronto – Sydney – Paris – Frankfurt. Podemski K. (2004), Socjologia podróży, Wyd. Nauk. UAM, Poznań. Risse M. (1998), White Knee Socks Versus Photojournalist Vests. Distinguishing Between Travelers and Tourists, [w:] Williams C.T., red., Travel Culture. Essays on What Makes Us Go, Praeger, Westport, s. 41-50. Rojek Ch. (1997), Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights, [w:] Rojek Ch., Urry J., red., Touring Cultures: Transformations of Travel and Theory, Routledge, London 1997. Rugh W.A. (2004), Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics, Praeger, Westport. Sabry T. (2005), What is ‘global’ about Arab media? „Global Media and Communication”, no. 1, s. 41-46. Said E.W. (1991), Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, wstęp Z. Żygulski jun., PIW, Warszawa. Said E.W. (2002), Za ostatnim niebem. Palestyńczycy, fot. J. Mohr, przeł. M. Lipszyc, Aletheia, Warszawa. Stanisławski K. (1953-1954), Praca aktora nad sobą, przeł. A. Męczyński, PIW, Warszawa, cz. 1 (1953): Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania; cz. 2 (1954): Praca aktora nad sobą w twórczym procesie realizacji. Thompson E.M. (2000), Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, przeł. A. Sierszulska, Universitas, Kraków. Tokarska-Bakir J. (1995), Dalsze losy syna marnotrawnego. Projekt etnogra- fii nieprzezroczystej, „Konteksty”, nr 1, s. 13-22. Touring Cultures: Transformations of Travel and Theory (1997), Rojek Ch.,, Urry J.. Routledge, London. Turner L., Ash J. (1975), The Golden Hordes. International Tourism and Pleasure Periphery, Constable & Co., London. Urry J. (1992), The Tourist Gaze and the Environment. „Theory, Culture and Society” 1992, No 9, s. 1-26. Urry J. (1990 [2002]), The Tourist Gaze, Sage, London. [polskie tłumaczenie: Urry J. (2007), Spojrzenie turysty, przeł. A. Szulżycka. PWN, Warszawa.] Weisner T.S. (2003), Kultura, dzieciństwo i postęp na obszarze Afryki Subsa- haryjskiej, [w:] Harrison L.E., Huntington S.P., red., Kultura ma znaczenie, przeł. S. Dymczyk, Poznań, s. 228-249. Wieczorkiewicz A. (1995), Filozof w podróży. O dekonstrukcji pewnej metafory, „Konteksty”, nr 3-4, s. 129-133. Witkiewicz S.I. (Witkacy) (2000), Listy do Bronisława Malinowskiego (list nr 21, pisany na Kanale Sueskim 18.06.1914), „Konteksty”, nr 1-4, s. 259. Zowisło M. (2011), Hermy filozofii. Zamiast wprowadzenia. „Folia Turistica”: „Filozofia podróży i turystyki” , nr 24, s. 5-10. Żydek-Bednarczuk U. (2015), Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja kulturowa w glottodydaktyce, Wyd. UŚ, Katowice.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Maj_Antropologia_jako_projekt_podrozy_etycznej.pdf312,55 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons