DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Worsztynowicz, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-06T10:11:44Z | - |
dc.date.available | 2018-03-06T10:11:44Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | Z. Dołęga, M. John-Borys (red.), "Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia" (S. 56-73). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322617434 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/945 | - |
dc.description.abstract | W wielu publikacjach z obszaru psychologii zdrowia wśród ważnych
czynników sprzyjających zdrowiu i dobremu funkcjonowaniu jednostki
badacze wymieniają wsparcie społeczne (por. m.in. Antonovsky , 1979;
Boyce , 1985; Cohen, Syme, 1985a; Cutrona, 1996; House, 1981;
Kmiecik -Baran , 1995; Knoll , Schwarzer , 2005; Schwarzer ,
Taubert , 1999). Badania empiryczne potwierdzają także buforową rolę
wsparcia społecznego w odniesieniu do zdrowia psychicznego (C o h e n,
Wills, 1985). Tematyka badań zaprezentowanych w niniejszym tomie koncentruje
się wokół szeroko rozumianej problematyki zdrowia psychicznego
uczniów. Wydaje się zatem, że nie powinno zabraknąć w nim doniesień
na temat doświadczanego przez uczniów wsparcia społecznego.
Wsparcie społeczne bywa rozmaicie definiowane. I. Sarason (za: Ja -
worowska -Obłój , Skuza , 1986, s. 733) określa je jako „pomoc dostępną
dla jednostki w sytuacjach trudnych, stresowych” . Zdaniem S. Cobbsa
(za: Pommersbach, 1988, s. 505), „wsparcie są to informacje skłaniające
jednostkę do wiary, że podlega ona opiece, jest szanowana oraz że
jest członkiem sieci komunikacji i wzajemnych zobowiązań” . J. House
(1981) definiuje wsparcie społeczne jako skoncentrowaną na problemie
interakcję. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Wsparcie społeczne | pl_PL |
dc.subject | Psychologia zdrowia | pl_PL |
dc.title | Wsparcie doświadczane przez dorastających ze strony nauczycieli w kontekście wsparcia doświadczanego ze strony innych osób znaczących | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|