DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | John-Borys, Maria | - |
dc.contributor.author | Szocińska, Mirosława | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-06T11:07:56Z | - |
dc.date.available | 2018-03-06T11:07:56Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | Z. Dołęga, M. John-Borys (red.), "Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia" (S. 139-153). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322617434 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/948 | - |
dc.description.abstract | Pojęcie inicjacji seksualnej oznacza „zapoczątkowanie życia płciowego,
zgodę na fizyczną bliskość z drugim człowiekiem, posuniętą aż do największej
intymności. Inicjacja seksualna to także swoiste wtajemniczenie, wkroczenie
w świat doznań i przeżyć zarezerwowanych dla ludzi dojrzałych”
(Beisert , 1991, s. 166).
Pierwsze doświadczenia seksualne młodych ludzi oraz towarzyszące im
okoliczności, rozpatrywane w szerszym kontekście ich sytuacji życiowej,
stanowią ważny aspekt badań nad zdrowiem psychicznym i fizycznym
dzieci i młodzieży. Pierwszy stosunek płciowy ma na ogół istotne znaczenie
dla zachowań w zawieranych później związkach partnerskich i rozwoju
seksualności człowieka, stanowiącej ważny składnik intymnych relacji
uczuciowych. Zbyt wczesne podjęcie aktywności seksualnej, bez zbudowania
odpowiedniej więzi między partnerami, opartej na bliskości emocjonalnej,
wzajemnym zrozumieniu i odpowiedzialnej decyzji obu zaangażowanych
osób może negatywnie wpływać na określanie i podejmowanie
się ról związanych z płcią, komplikować plany na przyszłość oraz życie
uczuciowe i seksualne w związkach intymnych, a w rezultacie zaciążyć
na całokształcie rozwoju człowieka, szczególnie zaś na jego dojrzałości
uczuciowej i poczuciu własnej wartości.
Przedwczesną inicjację seksualną zalicza się do „zachowań ryzykownych”
i podobnie jak picie alkoholu, zażywanie narkotyków czy palenie
papierosów jest ona traktowana jako zagrożenie szeroko pojmowanego
zdrowia. Negatywne konsekwencje „pierwszego razu” łączą się z pewnymi
okolicznościami, jakie mu towarzyszą, np. kiedy pierwszy stosunek stanowi
przypadkowy wynik nastroju chwili (a taka sama przypadkowość
wyboru dotyczy partnerów stosunku), kiedy odbywa się w pośpiechu, bez
zabezpieczenia antykoncepcyjnego lub w nieodpowiedniej scenerii. Inne
niekorzystnie rokujące dla dalszego rozwoju psychoseksualnego sytuacje
inicjacji to uleganie szantażowi emocjonalnemu partnera, który wymusza
„dowód uczuć” partnerki (por. Izdebski , 1992; Imieliński , 1986), oraz
podejmowanie współżycia pod presją obyczajów lansowanych w grupie
rówieśniczej, pod hasłem „wszyscy tak robią” . Byłoby zatem dobrze, gdyby
młodzi ludzie przed rozpoczęciem życia seksualnego osiągnęli taki stopień
dojrzałości, który pozwoliłby im skutecznie przeciwstawić się naciskom
otoczenia i podejmować tak ważną decyzję w zgodzie z własnymi uczuciami,
systemem wartości i racjonalnymi przesłankami, pozwalającymi odpowiedzialnie
przyjąć konsekwencje dorosłości w tym obszarze życia. Dane
z badań nad inicjacją seksualną młodzieży wskazują, że ważnymi zasobami
w odpowiednim regulowaniu rozpoczęcia aktywności seksualnej
są dobre relacje rodzinne, należą do nich: partnerskie stosunki między rodzicami,
otwartość w komunikacji między rodzicami i dziećmi, ciepła atmosfera
domowa, przyjazne kontakty z rodzeństwem. Zauważono również
związki między wiekiem inicjacji dziewcząt i chłopców a wykształceniem
rodziców (głównie matek), warunkami materialnymi rodziny i miejscem
jej zamieszkania ( Izdebski , 1992; Izdebski , Ostrowska , 2003;
Szocińska, 2005). Można zatem wnioskować, że dobre wzory życia rodzinnego,
poczucie przynależności i oparcia w rodzinie sprzyjają kształtowaniu
poczucia własnej wartości, dają podstawy do rozwoju konstruktywnych
zachowań w relacjach interpersonalnych, ułatwiają dokonanie odpowiednich
wyborów partnerów i podejmowanie decyzji dotyczących życia
seksualnego. Oprócz zmiennych życia rodzinnego, istotnych w podejmowaniu
decyzji o rozpoczęciu życia seksualnego, ważne jest określenie
znaczenia innych zasobów osobistych młodzieży, wyjaśniających mniejszą
lub większą podatność na wpływy otoczenia, modę, które w tym wieku stanowią
stosunkowo częste motywy inicjacji seksualnej.
W prezentowanym artykule przyjęto, że podatność na wpływy otoczenia
odgrywa znaczącą rolę we wczesnej inicjacji seksualnej. Umiejętność
zatem asertywnego zachowania się oraz poczucie umiejscowienia kontroli
uznano za zmienne modyfikujące uleganie wpływom otoczenia, a także
wyjaśniające podejmowanie lub niepodejmowanie życia seksualnego przez
badaną młodzież. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Inicjacja seksualna | pl_PL |
dc.subject | Asertywność dzieci i młodzieży | pl_PL |
dc.subject | Poczucie kontroli | pl_PL |
dc.title | Asertywność i poczucie kontroli a wczesna inicjacja seksualna uczniów | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|