Abstrakt: | Z pewnością trudno byłoby znaleźć człowieka, który w swoim życiu nie
doświadczył choć krótkotrwałego pogorszenia kondycji zdrowotnej. Z perspektywy
biologii choroba oznacza zaburzenie funkcjonowania organizmu,
wynikające z osłabienia jego struktury lub ataku drobnoustrojów, z perspektywy
zaś psychologii mówi się o chorobie jako o zachwianiu dobrostanu
fizycznego, psychicznego i społecznego.
Dzieci mają subiektywną wiedzę na temat choroby czy zdrowia. Subiektywizm
ten wynika z ogromnej liczby niepowtarzalnych doświadczeń każdego
dziecka. Subiektywne koncepcje zdrowia i choroby stanowią indywidualną
poznawczą reprezentację na temat zdrowia i choroby.
W literaturze przedmiotu często podkreślany jest fakt korespondowania
subiektywnych koncepcji zdrowia i choroby z teoretycznymi modelami zdrowia.
Część osób utożsamia bowiem zdrowie z brakiem choroby i odwrotnie,
gdyż nie widzi możliwości własnej ingerencji w te stany, co odpowiada
treściowo modelowi biomedycznemu. Pozostali traktują zdrowie jako cenny
potencjał oraz jako stan harmonii, który można aktywnie chronić lub
do którego można aktywnie dążyć. Ten rodzaj potocznej wiedzy zgadza
się z holistyczno-funkcjonalnym modelem zdrowia, według którego zdrowie
i choroba pozostają w stanie dynamicznej równowagi, a człowiek może
w sposób odpowiedzialny i racjonalny kształtować ten proces.
Doświadczenia związane z chorobą — te bezpośrednie, gdy dziecko
samo choruje lub gdy choruje ktoś z bliskich mu osób, oraz pośrednie, np.
przekazy rówieśników, przekazy medialne, film, literatura itd. — układają
się w złożony treściowo obraz, koncepcję, wyobrażenie choroby. Sposób,
w jaki dziecko rozumie chorobę oraz porządkuje i aktualizuje doświadczenia
w tym względzie, determinowany jest przez możliwości poznawcze
dziecka na danym etapie jego rozwoju.
Rozwój poznawczy dzieci w wieku szkolnym odpowiada, według Jeana
Piageta, stadium operacji konkretnych. Osiągnięcia związane z tym okresem
rozwoju dziecka pozwalają na budowanie koncepcji dotyczących otaczającego
świata, w tym również koncepcji zdrowia i choroby. I tak, decentracja,
czyli branie pod uwagę wszystkich widocznych cech czy aspektów
rzeczy i zjawisk, czyni myślenie dziecka coraz bardziej logicznym i spójnym.
Odwracalność operacji umysłowych sprawia, że dziecko potrafi rozpoznawać
i różnicować skutki zachowań zarówno własnych, jak i innych
dzieci oraz osób dorosłych. Kształtowanie się intelektualnej autonomii wyznacza
kierunek własnych dociekań; dziecko polega na swych przemyśleniach
i spostrzeżeniach, nie przyjmuje bezkrytycznie opinii innych, ale ocenia
je i porównuje z tym, co już wie, by wyciągnąć własne wnioski. Z kolei
dostrzeżenie transformacji zjawisk pozwala dziecku lepiej zrozumieć
związki między kolejnymi fazami przekształceń i zmian. W odniesieniu do
obszaru zdrowia wydaje się, że dziecko już dobrze pojmuje znaczenie nawet
niewielkich zmian samopoczucia oraz zmian w wyglądzie czy zachowaniu,
które wiążą się np. z zapadaniem na określone schorzenia, z procesem
odzyskiwania pełni sił witalnych itd. Wreszcie efektem stopniowego
uwalniania się od egocentryzmu jest między innymi zastanawianie się
nad różnymi cechami ludzi i ich zachowaniem, uwzględnianie poglądów
innych niż własne oraz przyjmowanie perspektywy innego człowieka.
Dzieci w wieku szkolnym osiągają możliwości poznawcze, które sprzyjają
konstruowaniu koncepcji dotyczących wielorakich elementów otaczającej
je rzeczywistości. A zatem pojmowanie zdrowia i choroby, jako zjawisk
wprawdzie nienamacalnych, ale przejawiających się na różne konkretne
sposoby, powinno znaleźć swój wyraz w dziecięcych opisach konkretnych
zachowań, emocji czy symptomów, towarzyszących człowiekowi
w sytuacji choroby. |