Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9585
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOlesiński, Dariusz-
dc.date.accessioned2019-07-03T10:47:20Z-
dc.date.available2019-07-03T10:47:20Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.citation"Aporie sensu : emotywizm i racjonalizm" (S. 67-73). Katowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.identifier.isbn8322608012-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/9585-
dc.description.abstractDotychczasowe rozważania pozwalają na stwierdzenie, że myślenie niedyskursywne (intuicja noetyczna) charakteryzuje się: nieorzekalnością, bezwzględną prawdziwością, niezłożonością aktu i przedmiotu, samoświadomością (samozwrotnością) oraz poznawczą realnością. W ten sposób intuicja okazuje się źródłem i istotą myślenia w ogóle, bo myślenie dyskursywne podporządkowane schematom kategorialnych sądów i sylogizmów, ostatecznie ją zakłada i na niej się opiera. Dlatego wbrew utartym opiniom i interpretacjom, wskazującym przede wszystkim na dedukcjonizm oraz empiryzm genetyczny arystotelesowskiej epistemologii, należy uwzględnić i podkreślić właśnie ten zasadniczy czynnik, który pozwala mówić o intuicjonizmie Arystotelesa (choć specyficznie rozumianym) — i to odgrywającym fundamentalną rolę w jego teorii poznania naukowego. [fragment tekstu]pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice: Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmyśleniepl_PL
dc.subjectintuicjapl_PL
dc.subjectArystotelespl_PL
dc.titleMyślenie i intuicja w filozofii Arystotelesapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Olesinski_Myslenie_i_intuicja_w_filozofii_Arystotelesa.pdf545,62 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons