Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9642
Tytuł: Inspiracje malarskie w "Weselu" Andrzeja Wajdy : krążenie komunikatów plastycznych w artystycznych medytacjach o historii
Autor: Miczka, Tadeusz
Słowa kluczowe: kino polskie; krytyka filmowa; inspiracje malarskie; "Wesele"; Andrzej Wajda; film
Data wydania: 1984
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: A. Helman, T. Miczka (red.), "Analizy i interpretacje : film polski" (S. 131-158). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: In the opinion of the author the original context of the drama allows to treat.it in the perspective of art semiotics: art that is inclined towards other areas, especially towards painting, theatre and music. This drama legitimates synesthesia as the main figure of reception poetics. It is argued that in the adaptation process Andrzej Wajda activated signals and painting inspiration existing in the drama. There are discussed by the author the particular historical stereotypes taken out of Matejko paintings and program concepts of Malczewski. The circulation of pictorial communicates produced a new layer of modern meanings in Wajda’s picture. However, it is a layer put on the symbolic syndrome of the drama by Wyspiański. The method of cinematic articulation reconciling historical meditation with pictorial composition of the screen image is considered.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9642
ISBN: 8300006133
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Miczka_Inspiracje_malarskie_w_Weselu_Andrzeja_Wajdy.pdf1,93 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons