DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Kempa, Jacek | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-15T18:34:36Z | - |
dc.date.available | 2019-07-15T18:34:36Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.identifier.citation | “Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” (t. 38 Spec. (2005), s. 94-107) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-3447 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9693 | - |
dc.description.abstract | Nieliczne cząstkowe opracowania w podanym zakresie literatury teologicznej są
– zwłaszcza w podręcznikach – świadectwem przewagi refleksji tomistycznej, gdzie
Anzelmowa nauka traktowana była raczej jako przedpole dla myśli Tomasza. W kilku
nowszych opracowaniach polskich, paralelnie do swoistego renesansu soteriologii
Anzelma w teologii zachodnioeuropejskiej, przedstawia się tę myśl w jej samodzielnym
wymiarze, wyzwala z narosłych nieporozumień i wskazuje na jej aktualność. Opracowania
te oparte są w znakomitej większości na rozpoznaniach już dokonanych przez teologów zachodnioeuropejskich.
Przede wszystkim można tu znaleźć argumentację przeciwko znanemu
zarzutowi o „jurydyczne zawężenie”, a za włączeniem kategorii personalnych w interpretację
nauki Anzelma. Szczególnie godna uwagi na gruncie polskim wydaje się refleksja
W. Hryniewicza, który – przywiązany do tradycji wschodniej – dostrzega u Anzelma nie
tylko typowy „łaciński” sposób myślenia, ale i elementy nauki ojców greckich. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.rights | An error occurred on the license name. | * |
dc.rights.uri | An error occurred getting the license - uri. | * |
dc.subject | Anzelm z Canterbury | pl_PL |
dc.subject | teoria zadośćuczynienia zastępczego | pl_PL |
dc.title | Die Satisfaktionstheorie Anselms von Canterbury in der nachkonziliaren polnischen theologischen Literatur | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Teol)
|