DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Dutka, Elżbieta | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-17T06:20:59Z | - |
dc.date.available | 2019-07-17T06:20:59Z | - |
dc.date.issued | 2002 | - |
dc.identifier.citation | A. Opacka (red.), "Interpretacje i reforma" (S. 56-75). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 83-226-1178-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9763 | - |
dc.description.abstract | W szkole prezentujemy (z konieczności) jedynie ograniczony fragment literatury, dlatego niezwykle ważny jest właściwy dobór tekstow. Od niego bowiem w znacznej mierze zależy, czy nauczycielowi uda się przekonać uczniów, że lektura może być wartością wzbogacającą ich życie. Na decyzję o zamieszczeniu jakiegoś utworu w podręczniku wpływają przede wszystkim: przyjęta koncepcja pedagogiczna, założone cele, odgórne wskazania (podstawa programowa, standardy wymagań itp.). Nie można jednak zapominać o argumentach merytorycznych, ktore pozwalają nazwać dany tekst „wartościowym”, „znaczącym”, przemawiają za jego obecnością w podręcznikach. Pytania o dydaktyczne i merytoryczne motywy zamieszczenia utworów pisarzy Ameryki Łacińskiej w podręcznikach są szczególnie istotne. Literatura iberoamerykańska jest bowiem „obca” (nie tylko z nazwy) współczesnym nastolatkom. Propozycja czytania w gimnazjum utworów Cortazara, Borgesa czy Paza może być zaskakująca, lecz (jak sądzę) — w pełni uzasadniona. [fragm. Tekstu] | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | literatura iberoamerykanska | pl_PL |
dc.subject | eksperyment literacki | pl_PL |
dc.subject | propozycje dydaktyczne | pl_PL |
dc.title | Dlaczego warto czytać Cortazara w gimnazjum? | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|