DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Świątkiewicz, Wojciech | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-23T05:37:57Z | - |
dc.date.available | 2019-07-23T05:37:57Z | - |
dc.date.issued | 1995 | - |
dc.identifier.citation | W. Świątkiewicz (red.), "Region and regionalism : culture and social order" (S. 60-75). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 83-226-0566-8 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9951 | - |
dc.description.abstract | Podział na “swoich” i “obcych” jest jednym z podstawowych kryteriów podziałów społecznych, właściwych nie tylko rzeczywistości makrostrukturalnej, ale sięgających również głęboko w struktury mentalności jednostkowej sterującej procesami życia codziennego. W obrębie społeczności “swoich” umacniają się: więź, integracja, spójność i solidarność zogniskowane wokół wspólnoty symboli, wartości, norm i wypływających z nich wzorów zachowań. Złożone i różnorodne systemy sankcji upowszechniają konformizm zachowań, a “strach” przed “wstydem” wywołanym odmiennością, innością wzmacnia przekonanie o oczywistości i naturalności grupowej
definicji normalności oraz daje poczucie bezpieczeństwa wynikającego ze wspólnego zaspokajania
potrzeby afiliacji społecznej. Do społeczno-kulturowej specyfiki Górnego Śląska można zaliczyć trwałą obecność grup społecznych, między którymi stosunki układają się nie tylko na zasadzie wspólnoty, ale i rozdzielności wartości. Ważne znaczenie w sposobach postrzegania i opisu społecznego świata odgrywają kryteria identyfikacji etnicznej i regionalnej, uwikłane w szerszy kontekst polityczny, religijny, gospodarczy i kulturowy.
Artykuł podejmuje próbę rekonstrukcji, na podstawie badań empirycznych, współcześnie występujących podziałów społecznych, modelowanych własnościami kulturowymi różnych grup społecznych mieszkańców regionu. W konstruowanych obrazach rzeczywistości społecznej, w których wyraźnie zostały odnotowane podziały na “swoich” i “obcych”, wyodrębniono cztery struktury znaczeniowe: 1) postrzeganie różnic etnicznych, 2) definicje międzygrupowych stosunków społecznych, 3) treści tworzące kompleks kulturowo-cywilizacyjny, 4) globalne ujmowanie regionu jako przedmiotu ocen wraz z postawami wobec środowiska zamieszkania. We wszystkich wyodrębnionych strukturach dominują waloryzacje negatywne, najsilniej obecne w treściach ocen
tworzących kompleks kulturowo-cywilizacyjny. On też jest, jak można sądzić, głównym obszarem narastania uprzedzeń i ujawniania się odrębności oraz obcości w stosunkach między grupami o różnych identyfikacjach etnicznych i regionalnych. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | odrębność | pl_PL |
dc.subject | obcość | pl_PL |
dc.subject | podziały społeczne | pl_PL |
dc.subject | identyfikacja etniczna | pl_PL |
dc.subject | identyfikacja regionalna | pl_PL |
dc.subject | Górny Śląsk | pl_PL |
dc.title | "Ours" and "outsiders" as categories of the description of social world | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|