Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10383
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBortliczek, Małgorzata-
dc.contributor.authorŁuc, Izabela-
dc.date.accessioned2019-08-01T06:48:54Z-
dc.date.available2019-08-01T06:48:54Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationH. Rusek, A. Górniok-Naglik, J. Oleksy (red.), "Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji" (S. 218-234). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn978-83-226-1676-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/10383-
dc.description.abstractMimo permanentnej krytyki dysfunkcjonalności szkoły instytucja ta nadal pozostaje, kontynuując swoje status quo lub podlegając procesowi reskolaryzacji. Obok tych najbardziej prawdopodobnych trendów rozwojowych jako trzeci wymienia się deskolaryzację. Wszystkie trzy wizje szkoły przyszłości traktowane są jako probabilistyczne kierunki unowocześniania lub zmian edukacyjnych. Panuje powszechne przekonanie, że dzieci nie czują się zbyt dobrze w szkole. Znane są również głosy o jej patogennym charakterze, akcentujące przemoc oraz zagrożenia w postaci nikotynizmu, alkoholizmu i narkomanii2. Na liście zarzutów znajdują się również: niewłaściwe postawy nauczycielskie, nieprawidłowe interakcje nauczyciel — uczeń (upadek autorytetu nauczyciela), treści programowe oraz dysfunkcjonalność szkoły jako placówki mającej przygotowywać uczniów do bycia pełnoprawnymi członkami lokalnej i ogólnoeuropejskiej społeczności3. Syndrom globalizacji, który już zawładnął dziecięcą wyobraźnią, znacznie wolniej wkracza w przestrzeń edukacyjną. Analiza dziecięcych refleksji, utrwalających obraz szkoły w perspektywie realnej (jaka jest moja/nasza szkoła?) i futurologicznej (jaka mogłaby być?), dostarcza odpowiedzi na pytanie o oblicze/oblicza współczesnej i przyszłej szkoły (ujmowanej probabilistycznie lub futurologicznie). Obraz szkoły widziany oczami kilku- lub kilkunastolatków zasługuje na bogatsze świadectwo ilustracyjne oraz na głębszą i wieloaspektową refleksję.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwizje szkołypl_PL
dc.subjectuczniowiepl_PL
dc.subjectprzestrzeń szkolnapl_PL
dc.subjectnaukapl_PL
dc.subjectodpoczynekpl_PL
dc.subjectkierunki zmian w edukacjipl_PL
dc.titleObraz szkoły w wypowiedziach dziecipl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bortliczek_Obraz_szkoly_w_wypowiedziach_dzieci.pdf860,59 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons