DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Bortliczek, Małgorzata | - |
dc.contributor.author | Łuc, Izabela | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-01T06:48:54Z | - |
dc.date.available | 2019-08-01T06:48:54Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.identifier.citation | H. Rusek, A. Górniok-Naglik, J. Oleksy (red.), "Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji" (S. 218-234). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-1676-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10383 | - |
dc.description.abstract | Mimo permanentnej krytyki dysfunkcjonalności szkoły instytucja ta nadal
pozostaje, kontynuując swoje status quo lub podlegając procesowi reskolaryzacji.
Obok tych najbardziej prawdopodobnych trendów rozwojowych jako trzeci
wymienia się deskolaryzację. Wszystkie trzy wizje szkoły przyszłości traktowane
są jako probabilistyczne kierunki unowocześniania lub zmian edukacyjnych. Panuje powszechne przekonanie, że dzieci nie czują się zbyt dobrze w szkole.
Znane są również głosy o jej patogennym charakterze, akcentujące przemoc oraz
zagrożenia w postaci nikotynizmu, alkoholizmu i narkomanii2. Na liście zarzutów
znajdują się również: niewłaściwe postawy nauczycielskie, nieprawidłowe
interakcje nauczyciel — uczeń (upadek autorytetu nauczyciela), treści programowe
oraz dysfunkcjonalność szkoły jako placówki mającej przygotowywać
uczniów do bycia pełnoprawnymi członkami lokalnej i ogólnoeuropejskiej społeczności3.
Syndrom globalizacji, który już zawładnął dziecięcą wyobraźnią,
znacznie wolniej wkracza w przestrzeń edukacyjną. Analiza dziecięcych refleksji,
utrwalających obraz szkoły w perspektywie realnej (jaka jest moja/nasza
szkoła?) i futurologicznej (jaka mogłaby być?), dostarcza odpowiedzi na pytanie
o oblicze/oblicza współczesnej i przyszłej szkoły (ujmowanej probabilistycznie
lub futurologicznie). Obraz szkoły widziany oczami kilku- lub kilkunastolatków
zasługuje na bogatsze świadectwo ilustracyjne oraz na głębszą i wieloaspektową
refleksję. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | wizje szkoły | pl_PL |
dc.subject | uczniowie | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń szkolna | pl_PL |
dc.subject | nauka | pl_PL |
dc.subject | odpoczynek | pl_PL |
dc.subject | kierunki zmian w edukacji | pl_PL |
dc.title | Obraz szkoły w wypowiedziach dzieci | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|