DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Walkowska, Wiesława | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-30T05:37:42Z | - |
dc.date.available | 2019-08-30T05:37:42Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.identifier.citation | H. Rusek, A. Górniok-Naglik, J. Oleksy (red.), "Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji" (S. 451-461). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-1676-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10700 | - |
dc.description.abstract | Przemiany społeczno-gospodarcze zachodzące na przestrzeni wieków wiązały się z powstawaniem określonego typu społeczeństw, przed którymi stały pewne wyzwania oraz umiejętności konieczne, aby móc sprostać otaczającej rzeczywistości. Dzieląc w najbardziej uproszczony sposób ewolucję nowożytnych
społeczeństw, można wyróżnić społeczeństwo agrarne, industrialne i społeczeństwo informacyjne — społeczeństwo wiedzy — termin stosowany na określenie współczesnych społeczeństw.
Zwłaszcza w przeszłości, o zajmowaniu miejsca w hierarchii społecznej decydowało pochodzenie społeczne, które było wyznacznikiem dalszej drogi życiowej jednostki. W społeczeństwie agrarnym bardzo wąska grupa ludzi miała dostęp do wiedzy, która była raczej dostępna z racji urodzenia niż przywilejów intelektu i zdolności osobistych, a jej przekazywanie opierało się na relacjach mistrz — uczeń. Duże znaczenie dla rozwoju społecznego miała także w tym okresie wiedza praktyczna, przekazywana bezpośrednio przez mistrzów — rzemieślników, często twórców nowych produktów i technologii; mistrzom tym nie zależało zbytnio na przekazywaniu swojej wiedzy czeladnikom, wiązało się to bowiem dla nich z konkurencją i spadkiem dochodów. Można by nawet założyć, że w okresie rewolucji agrarnej przekazywanie wiedzy oraz dostęp do informacji
były pewnymi czynnikami blokującymi czy też opóźniającymi postęp społeczny. (Fragment tekstu) | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | społeczeństwo informacyjne | pl_PL |
dc.subject | społeczeństwo wiedzy | pl_PL |
dc.subject | wiedza | pl_PL |
dc.subject | wykształcenie | pl_PL |
dc.subject | kompetencje kluczowe | pl_PL |
dc.subject | kształcenie | pl_PL |
dc.title | Kształcenie wyższe w kontekście umiejętności kluczowych | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|