Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11007
Tytuł: Media system in the Republic of Moldova
Autor: Rajczyk, Robert
Słowa kluczowe: system medialny Mołdawii; media; środki masowego przekazu
Data wydania: 2018
Źródło: Wschód Europy, Vol. 4, no. 1 (2018), s. 121-135
Abstrakt: W artykule zaprezentowano główne problemy mołdawskiego systemu medialnego, które mają związek przede wszystkim z poziomem rozwoju systemu politycznego. Trudno uznać go za stabilny, zwłaszcza w kontekście problemów dotyczących wyboru prezydenta lub też zakwestionowania przez Sąd Konstytucyjny metody elekcji głowy państwa. Innym problemem jest silne upolitycznienie instytucji publicznych, które pozwala wykorzystywać je w walce politycznej. Postępujący proces oligarchizacji gospodarki ma swoje odzwierciedlenie także na rynku medialnym. Dominujący w mołdawskiej gospodarce biznesmeni są natomiast powiązani z konkretnymi grupami politycznymi. Sympatie owe przejawiają się przede wszystkim w selektywności w doborze emitowanych i prezentowanych treści programowych oraz faworyzowaniu określonych opcji politycznych rywalizujących na mołdawskiej scenie politycznej. Przyszłość mołdawskiego systemu medialnego jest ściśle związana z rozwojem mołdawskiej demokracji, która wydaje się być permanentnie w stanie transformacji, a nie konsolidacji systemowej. Zdominowanie mediów przez grupy polityczno-biznesowe prowadzi zaś do zaniku kontrolnej funkcji środków masowego przekazu i wtłoczenia ich w pojedynki na narracje propagandowe.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11007
DOI: 10.17951/we.2018.4.1.121
ISSN: 2450-4866
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Rajczyk_Media_system_in_the_Republic.pdf341,38 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons