Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11027
Tytuł: Stanisław Barańczak słucha Mozarta
Autor: Dembińska-Pawelec, Joanna
Słowa kluczowe: Stanisław Barańczak; Wolfgang A. Mozart; Lorenzo Da Ponte; Wesele Figara; Aria Cherubina; The Marriage of Figaro; Cherubino’s Aria
Data wydania: 2019
Źródło: Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, Vol. 1 (2019), s. 179-192
Abstrakt: Thi essay presents an interpretation of Stanisław Barańczak poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. Barańczak translated the libretto of Lorenzo Da Ponte to the Mozart’s opera The Marriage of Figaro. A fragment of the aria sung by Cherubino was used by the poet as a quotation in the poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. This essay discusses the problem of the translation of the text by Barańczak. The present author evokes contemporary opinions of the libretto by Da Ponte (Starobinski, Žižek and Dolar), which emphasize not only the love, but also the political and revolutionary character of the opera The Marriage of Figaro. In this context, the author of the essay interprets Barańczak’s poem pointing to the permanent nature of art contrasted with the destruction of history and emphasizes the poet’s conviction expressed in the text about the primary meaning of love in people’s lives.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11027
DOI: 10.18778/1505-9057.52.11
ISSN: 2353-1908
1505-9057
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Dembinska-Pawelec_Stanislaw_Baranczak_slucha_Mozarta.pdf663,27 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons