Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11752
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzymik, Jerzy-
dc.date.accessioned2019-12-04T07:18:50Z-
dc.date.available2019-12-04T07:18:50Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationŚląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2012, z. 2, s. 273-287pl_PL
dc.identifier.issn0137-3447-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/11752-
dc.description.abstractJ. Ratzinger/Benedykt XVI traktuje słowa Prologu Ewangelii św. Jana: „Na początku było Słowo (Logos)” jako fundamentalną zasadę całej rzeczywistości, która to zasada decyduje o istotowej, ontycznej rozumności/sensowności wszechświata, gdyż wskazuje na jego początek – Stwórcę. Sens nie jest skutkiem istnienia czy działania, ale jego zasadą – już ze względu na stworzenie, zaś chrystologia uświadamia, że jest w istocie tożsamy z miłością i – konsekwentnie, dlatego – dosiężny w historii i poznawalny dla człowieka (wcielony). Utrzymanie tej „Logosowej” logiki chroni chrześcijańską wiarę przed mitycznością, przemocą, autosoteryzmem i moralizmem. Jedynie pokorne przyjęcie daru i kenotyczne, modlitewne zjednoczenie z Chrystusem – odwiecznym Logosem pozwala człowiekowi rozpoznać właściwy sens świata – cichą oczywistość Boga. || J. Ratzinger/Benedict XVI treats the words from the Prologue of the Gospel of John: “In the beginning was the Word (Logos)” as the fundamental principle of the entire reality, one that determines the essential, ontic rationality/meaningfulness of the universe because it points to its beginning – the Creator. Meaning is not a result but the principle of existence or action – by virtue of creation itself, and Christology makes us aware that meaning is, in essence, identical with love and, consequently, accessible in history and cognizable to man (incarnated). Maintaining this “logic of the Logos” protects Christian faith from mythicality, violence, autosoterism, and moralism. Only humble acceptance of the gift and kenotic unification with Christ – the eternal Logos – in prayer allows man to recognize the true meaning of the world: God’s quiet obviousness.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectLogospl_PL
dc.subjectSenspl_PL
dc.subjectRozumpl_PL
dc.subjectMyślpl_PL
dc.subjectBógpl_PL
dc.subjectStwórcapl_PL
dc.subjectJezuspl_PL
dc.subjectChrystuspl_PL
dc.subjectŚwiatpl_PL
dc.subjectMiłośćpl_PL
dc.subjectBytpl_PL
dc.subjectChrystologiapl_PL
dc.subjectTeologikapl_PL
dc.subjectWcieleniepl_PL
dc.subjectCiałopl_PL
dc.subjectHistoriapl_PL
dc.subjectMeaningpl_PL
dc.subjectMindpl_PL
dc.subjectThoughtpl_PL
dc.subjectGodpl_PL
dc.subjectThe creatorpl_PL
dc.subjectJesus Christpl_PL
dc.subjectWorldpl_PL
dc.subjectLovepl_PL
dc.subjectExistencepl_PL
dc.subjectChristologypl_PL
dc.subjectIncarnationpl_PL
dc.subjectBodypl_PL
dc.subjectHistorypl_PL
dc.subjectBenedykt XVIpl_PL
dc.titleCicha oczywistość Boga: rozumność świata w teologicznym ujęciu Josepha Ratzingera / Benedykta XVIpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Teol)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szymik_Cicha_oczywistosc_Boga.pdf976,19 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons