DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Szymik, Jerzy | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-04T07:18:50Z | - |
dc.date.available | 2019-12-04T07:18:50Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2012, z. 2, s. 273-287 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-3447 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11752 | - |
dc.description.abstract | J. Ratzinger/Benedykt XVI traktuje słowa Prologu
Ewangelii św. Jana: „Na początku było Słowo
(Logos)” jako fundamentalną zasadę całej rzeczywistości,
która to zasada decyduje o istotowej, ontycznej
rozumności/sensowności wszechświata,
gdyż wskazuje na jego początek – Stwórcę. Sens
nie jest skutkiem istnienia czy działania, ale jego
zasadą – już ze względu na stworzenie, zaś chrystologia
uświadamia, że jest w istocie tożsamy
z miłością i – konsekwentnie, dlatego – dosiężny
w historii i poznawalny dla człowieka (wcielony).
Utrzymanie tej „Logosowej” logiki chroni chrześcijańską
wiarę przed mitycznością, przemocą,
autosoteryzmem i moralizmem. Jedynie pokorne
przyjęcie daru i kenotyczne, modlitewne zjednoczenie
z Chrystusem – odwiecznym Logosem
pozwala człowiekowi rozpoznać właściwy sens
świata – cichą oczywistość Boga. || J. Ratzinger/Benedict XVI treats the words from
the Prologue of the Gospel of John: “In the beginning
was the Word (Logos)” as the fundamental
principle of the entire reality, one that determines
the essential, ontic rationality/meaningfulness
of the universe because it points to its beginning –
the Creator. Meaning is not a result but the principle
of existence or action – by virtue of creation itself,
and Christology makes us aware that meaning is,
in essence, identical with love and, consequently,
accessible in history and cognizable to man (incarnated).
Maintaining this “logic of the Logos”
protects Christian faith from mythicality, violence,
autosoterism, and moralism. Only humble
acceptance of the gift and kenotic unification with
Christ – the eternal Logos – in prayer allows man
to recognize the true meaning of the world: God’s
quiet obviousness. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Logos | pl_PL |
dc.subject | Sens | pl_PL |
dc.subject | Rozum | pl_PL |
dc.subject | Myśl | pl_PL |
dc.subject | Bóg | pl_PL |
dc.subject | Stwórca | pl_PL |
dc.subject | Jezus | pl_PL |
dc.subject | Chrystus | pl_PL |
dc.subject | Świat | pl_PL |
dc.subject | Miłość | pl_PL |
dc.subject | Byt | pl_PL |
dc.subject | Chrystologia | pl_PL |
dc.subject | Teologika | pl_PL |
dc.subject | Wcielenie | pl_PL |
dc.subject | Ciało | pl_PL |
dc.subject | Historia | pl_PL |
dc.subject | Meaning | pl_PL |
dc.subject | Mind | pl_PL |
dc.subject | Thought | pl_PL |
dc.subject | God | pl_PL |
dc.subject | The creator | pl_PL |
dc.subject | Jesus Christ | pl_PL |
dc.subject | World | pl_PL |
dc.subject | Love | pl_PL |
dc.subject | Existence | pl_PL |
dc.subject | Christology | pl_PL |
dc.subject | Incarnation | pl_PL |
dc.subject | Body | pl_PL |
dc.subject | History | pl_PL |
dc.subject | Benedykt XVI | pl_PL |
dc.title | Cicha oczywistość Boga: rozumność świata w teologicznym ujęciu Josepha Ratzingera / Benedykta XVI | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Teol)
|