Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11778
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSuchodolska, Jolanta-
dc.date.accessioned2019-12-06T15:22:02Z-
dc.date.available2019-12-06T15:22:02Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationRuch Pedagogiczny, nr 2 (2013), s. 113-122pl_PL
dc.identifier.issn0483-4992-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/11778-
dc.description.abstractW poszukiwaniu mechanizmów przeciwdziałania wykluczeniu osób niepełnosprawnych Świat, w którym funkcjonują osoby niepełnosprawne, jest bardzo złożony, trudny, pełen licznych problemów dnia codziennego. Wbświecie tym niepełnosprawny człowiek funkcjonuje w obrębie nakładających się na siebie grup i kręgów społecznych o określonej świadomości i specyfice mentalnej. W tych warunkach zachodzi codzienna wymiana komunikacji, informacji, wrażeń i emocji. Grupy te w sposób mniej lub bardziej pośredni decydują o postrzeganiu siebie w kontaktach kulturowo-społecznych z innymi ludźmi (w społeczności – rodzinnej, rówieśniczej, lokalnej, a także – kulturze, nieobojętnej na system społeczno-polityczny). Przynależność ta umożliwiać powinna wykorzystywanie zasobów własnych i środowiska przez osoby niepełnosprawne, a także aktywne przekraczanie przez nie własnych granic (i ograniczeń związanych z niepełnosprawnością), by mogły się rozwijać i uniknąć marginalizacji swoich możliwości. Opracowanie to ma na celu ukazanie mechanizmów, które mogą człowieka (zwłaszcza człowieka niepełnosprawnego) przed tym procesem wykluczenia chronić. In search for mechanisms counteracting exclusion of the disabled The world of disabled people seems more complex, difficult, and full of everyday problems. In this world, a disabled person functions within some overlapping groups and social spheres of specific awareness and mentality. What takes place in these conditions is the daily exchange of communication, information, impressions and emotions. In a more or less indirect way, the groups determine the way in which they are perceived in socio-cultural contacts with other people (in the family, peer, local community, as well as in the culture sensitive to the socio-political system). This affiliation should allow the disabled to use both their own resources and the environmental ones. It should also enable active exceeding of disabled people’s own limits (and limitations resulting from disability) so that they could develop and avoid marginalization of their opportunities. This study aims at presenting mechanisms which can protect a person (especially a disabled one) from such exclusion.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWyższa Szkoła Pedagogiczna ZNPpl_PL
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectwykluczenie społeczne i edukacyjnepl_PL
dc.subjectmechanizmy przeciwdziałania wykluczeniupl_PL
dc.titleW poszukiwaniu mechanizmów przeciwdziałania wykluczeniu osób niepełnosprawnychpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.description.referencesBrzezińska A. I. (red.) (2000): Społeczna psychologia rozwoju. „Scholar”, Warszawa. Brzezińska A. (2008): Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty i społeczny. „Nauka”, nr 2. Iwański J., Owczarek D. (2010): Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. „Scholar”, Warszawa. Kofta M. (red) (1993): Psychologia aktywności: zaangażowanie i bezradność. „Nakom”, Poznań. Maciarz A. (1999): Cel i istota społecznej integracji. W: A. Maciarz (red.): Z teorii i badań społecznej integracji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Schaffer H. R. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Suchodolska J. (2009): Młodzi niepełnosprawni – w obliczu antycypowanej przyszłości. W: Z. Gajdzica (red.): Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków. Tillman K. J. (2005): Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa. Trempała J. (2000): Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Wydawnictwo AB, Bydgoszcz. Wysocka E. (2007): Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. „Żak”, Warszawa.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Suchodolska_W_poszukiwaniu_mechanizmow_przeciwdzialania_wykluczeniu.pdf283,55 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.