Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11967
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGorliński-Kucik, Piotr-
dc.date.accessioned2020-01-03T11:44:02Z-
dc.date.available2020-01-03T11:44:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citation"Creatio Fantastica" nr 2 (2018), s. 109-122pl_PL
dc.identifier.issn2300-2514-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/11967-
dc.description.abstractIn the article, Gorliński-Kucik describes the determinants of science fiction conventions which aim at investigatiing the future of man and civilization. In doing so, the author reflects on movies released in recent years (2013–2019), which, in his opinion, best exemplify the problem in question, i.e. the construal of transhumanism. Analysed films include: Her (2013), Under the Skin (2013), Lucy (2014), Transcendence (2014), Chappie (2015), Arrival (2016), Blade Runner 2049 (2017), Ghost in the Shell (2017), Alita: Battle Angel (2019), and Netflix animated anthology Love, Death & Robots (2019). Gorliński- -Kucik concludes that vast majority of interpreted movies addressess the post-human and predicts its appearance in the near future―without, however, fully escaping the eponymoys dichotomy of hope and paranoia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectscience fictionpl_PL
dc.subjectscience fiction cinemapl_PL
dc.subjectthe post-humanpl_PL
dc.subjecttranshumanismpl_PL
dc.subjectevolutionpl_PL
dc.subjectcreationismpl_PL
dc.subjectartificial intelligencepl_PL
dc.titleMiędzy nadzieją a paranoją. O post-człowieku w filmach science fiction (na kilku przykładach)pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalCreatio Fantasticapl_PL
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.3311787-
dc.description.referencesAlita: Battle Angel, reż. Robert Rodriguez, prod. Argentyna, Kanada, USA 2019. Arrival, reż. Denis Villeneuve, prod. USA 2016. Blade Runner 2049, reż. Denis Villeneuve, prod. Kanada, USA, Węgry, Wielka Brytania 2017. Bostrom Nick, A History of TranshumanistThought, online: http://www.nickbostrom.com/ papers/history.pdf [dostęp: 15.07.2019]. Brzostek Dariusz, „Kongres futurologiczny” Stanisława Lema, czyli złudna utopia, w: Polska literatura fantastyczna. Interpretacje, red. Andrzej Stoff, Dariusz Brzostek, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2005. Chappie, reż. Neill Blomkamp, prod. RPA, USA 2015. Deklaracja transhumanizmu, online: https://humanityplus.org/philosophy/transhumanist-declaration [dostęp: 15.07.2019]. Dukaj Jacek, Po piśmie, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2019. Dukaj Jacek, Wstęp, w: PL+50. Historie przyszłości, red. Jacek Dukaj, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2004. Dvorsky George, Hughes James, Postgenderism. Beyond the Gender Binary, online: http:// ieet.org/archive/IEET-03-PostGender.pdf [dostęp: 15.07.2019]. eXistenZ, reż. David Cronenberg, prod. Kanada, Wielka Brytania 1999. Frelik Paweł, Kultury wizualne science fiction, Kraków: Universitas 2017. Gajewska Grażyna, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2010. Ghost in the Shell, reż. Rupert Sanders, prod. Australia, Chiny, Hongkong, Indie, Japonia, Kanada, Nowa Zelandia, USA, Wielka Brytania 2017. Gorliński-Kucik Piotr, Głos budującego na pustyni. Kryptoteologia gnozy technologicznej, „FA- -art” 2016, nr 3, ss. 45–63. Gorliński-Kucik Piotr, Oprócz Lema. Eksplorowanie cienia, „Opcje” 2016, nr 4, ss. 38–45. Gorliński-Kucik Piotr, TechGnoza, uchronia, science fiction. Proza Jacka Dukaja, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017. Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, przekł. M. Romanek, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018. Harari Yuval Noah, Homo deus. Krótka historia jutra, przekł. M. Romanek, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018. Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, przekł. J. Hunia, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018. Her, reż. Spike Jonze, prod. USA 2013. Hollinger Veronica, Posthumanism and CybrogTheory, w: The Routledge Companion to Science Fiction, red. Mark Bould, Ander Butler, Adam Roberts, Sherryl Vint, London: Routledge 2009, ss. 267–278. Kaczor Katarzyna, Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole fantasy (1982–2012), Kraków: Universitas 2017. Kłosiński Michał, Hermeneutyka gier wideo, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN 2018. Kopiecka-Piech Katarzyna, Mediatyzacja przez aplikatyzację. Mobilna hybrydyzacja, wielozadaniowość i współdzielenie, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1 (221), ss. 49–59. Lem Stanisław, „Non serviam”, w: tegoż, Biblioteka XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2003. Lem Stanisław, Biblioteka XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2003. Lem Stanisław, Golem XIV, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1981. Lem Stanisław, Posłowie do Wojny światów H. G. Wellsa, w: Stanisław Lem, Mój pogląd na literaturę. Rozprawy i szkice, Warszawa: Agora 2009. Lem Stanisław, Summa technologiae, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie 1984. Love, Death & Robots, reż. Tim Miller, prod. Netflix 2019. Lucy, reż. Luc Besson, prod. Francja 2014. Madakam Somayya, Ramaswamy Ramakrishna, Tripathi Siddharth, Internet of Things (IoT): A Literature Review, „Journal of Computer and Communications” 2015, nr 3, ss. 164–173. Matrix, reż. Andy i Larry Wachowski, prod. Australia, USA 1999. Na Gałęzi, Jak nakręcono Alita: Battle Angel, online: YouTube, https://www.youtube.com/ watch?v=QD48wPwhU-E [dostęp: 15.07.2019]. Pollan Michael, How to Change Your Mind: What the New Science of Psychedelics Teaches Us About Consciousness, Dying, Addiction, Depression, and Transcendence, Londyn: Penguin Press 2018. Radkowska-Walkowicz Magdalena, Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje, przekł. Barbara Stanosz, Roman Zimand, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1978. Shelley Mary, Frankenstein, przeł. Henryk Goldmann, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 1989. Skinner Chris, Cyfrowi ludzie. Nasza czwarta rewolucja, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Poltext 2018. Terminator, reż. James Cameron, prod. USA, Wielka Brytania 1984. The Thirteenth Floor, reż. Josef Rusnak, prod. Niemcy, USA 1999. Transcendence, reż. Wally Pfister, prod. Chiny, USA, Wielka Brytania 2014. Under the Skin, reż. Jonathan Glazer, prod. Polska, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania 2013. WALL.E, reż. Andrew Stanton, prod. USA 2008. Westworld, reż. Jonathan Nolan i in., sezon 1 i 2, prod. HBO 2016. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, przekł. Teresa Hołówka, Warszawa: KR 2002.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gorlinski-Kucik_Miedzy_nadzieja_a_paranoja_O_post-czlowieku_w_filmach_science_fiction.pdf337,09 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons