DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Bogalecki, Piotr | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-14T08:46:06Z | - |
dc.date.available | 2020-01-14T08:46:06Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Acta Universitatis Lodziensis, Folia Litteraria Polonica, 2019, nr 1, s. 99-118 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | - |
dc.identifier.issn | 2353-1908 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12020 | - |
dc.description.abstract | This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently
by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the
1960s. In the works of the former the role and ways of using a word in his graphic
scores are pointed out. It is argued that the score of S’alto for Alto Saxophone and
Chamber Orchestra of Soloists (1963) might be recognized as the first example of
concrete poetry in Poland. As far as Wirpsza’s work is concerned, two texts are
discussed: a poem Południe (Noon), found in the archive in Książnica Pomorska in Szczecin, and referring to the new forms of musical notation; and an essay entitled
Gra znaczeń (The Game of Meanings), important for Polish literary neo-avantgarde,
and its fragments dedicated to musical notation. Following the intuitions of
Gillo Dorfles, both artists’ activities are discussed as attempts to respond to postwar
“semiotic crisis” previously explored in various ways by the artists of the European
neo-Avantgarde. || Artykuł stanowi próbę porównania eksperymentalnych działań artystycznych kompozytora
Bogusława Schäffera i poety Witolda Wirpszy podejmowanych niezależnie
od siebie w latach 60. XX wieku. W dorobku tego pierwszego zwrócono uwagę
na rolę i sposoby wykorzystania słowa w jego graficznych partyturach; postanowiono
tezę, że partyturę S·alto na saksofon altowy i solistyczną orkiestrę kameralną
z 1963 roku postrzegać można jako pierwszy w Polsce przykład poezji konkretnej.
W dorobku Wirpszy omówiono przede wszystkim nawiązujący do nowych form
notacji muzycznej poemat Południe odnaleziony w archiwum poety w Książnicy
Pomorskiej w Szczecinie oraz poświęcone notacji muzycznej fragmenty ważnego
dla polskiej neoawangardy literackiej eseju Gra znaczeń. Idąc za intuicjami Gillo
Dorflesa, działania obu twórców omówiono jako intermedialne z ducha próby
odpowiedzi na powojenny „kryzys semiotyczny”, na różne sposoby eksplorowany
przez artystów europejskiej neoawangardy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Bogusław Schäffer | pl_PL |
dc.subject | Witold Wirpsza | pl_PL |
dc.subject | Concrete poetry | pl_PL |
dc.subject | Experimental poetry | pl_PL |
dc.subject | Musical Score | pl_PL |
dc.subject | Score-poem | pl_PL |
dc.subject | Music and Literature | pl_PL |
dc.subject | Neo-avant-garde | pl_PL |
dc.subject | Poezja konkretna | pl_PL |
dc.subject | Poezja eksperymentalna | pl_PL |
dc.subject | Partytura | pl_PL |
dc.subject | Wiersz-partytura | pl_PL |
dc.subject | Muzyczność literatury | pl_PL |
dc.subject | Neoawangarda | pl_PL |
dc.title | Możliwości partytury - możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.52.07 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|