Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12020
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBogalecki, Piotr-
dc.date.accessioned2020-01-14T08:46:06Z-
dc.date.available2020-01-14T08:46:06Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationActa Universitatis Lodziensis, Folia Litteraria Polonica, 2019, nr 1, s. 99-118pl_PL
dc.identifier.issn1505-9057-
dc.identifier.issn2353-1908-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12020-
dc.description.abstractThis paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a word in his graphic scores are pointed out. It is argued that the score of S’alto for Alto Saxophone and Chamber Orchestra of Soloists (1963) might be recognized as the first example of concrete poetry in Poland. As far as Wirpsza’s work is concerned, two texts are discussed: a poem Południe (Noon), found in the archive in Książnica Pomorska in Szczecin, and referring to the new forms of musical notation; and an essay entitled Gra znaczeń (The Game of Meanings), important for Polish literary neo-avantgarde, and its fragments dedicated to musical notation. Following the intuitions of Gillo Dorfles, both artists’ activities are discussed as attempts to respond to postwar “semiotic crisis” previously explored in various ways by the artists of the European neo-Avantgarde. || Artykuł stanowi próbę porównania eksperymentalnych działań artystycznych kompozytora Bogusława Schäffera i poety Witolda Wirpszy podejmowanych niezależnie od siebie w latach 60. XX wieku. W dorobku tego pierwszego zwrócono uwagę na rolę i sposoby wykorzystania słowa w jego graficznych partyturach; postanowiono tezę, że partyturę S·alto na saksofon altowy i solistyczną orkiestrę kameralną z 1963 roku postrzegać można jako pierwszy w Polsce przykład poezji konkretnej. W dorobku Wirpszy omówiono przede wszystkim nawiązujący do nowych form notacji muzycznej poemat Południe odnaleziony w archiwum poety w Książnicy Pomorskiej w Szczecinie oraz poświęcone notacji muzycznej fragmenty ważnego dla polskiej neoawangardy literackiej eseju Gra znaczeń. Idąc za intuicjami Gillo Dorflesa, działania obu twórców omówiono jako intermedialne z ducha próby odpowiedzi na powojenny „kryzys semiotyczny”, na różne sposoby eksplorowany przez artystów europejskiej neoawangardy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectBogusław Schäfferpl_PL
dc.subjectWitold Wirpszapl_PL
dc.subjectConcrete poetrypl_PL
dc.subjectExperimental poetrypl_PL
dc.subjectMusical Scorepl_PL
dc.subjectScore-poempl_PL
dc.subjectMusic and Literaturepl_PL
dc.subjectNeo-avant-gardepl_PL
dc.subjectPoezja konkretnapl_PL
dc.subjectPoezja eksperymentalnapl_PL
dc.subjectPartyturapl_PL
dc.subjectWiersz-partyturapl_PL
dc.subjectMuzyczność literaturypl_PL
dc.subjectNeoawangardapl_PL
dc.titleMożliwości partytury - możliwości poezji. Schäffer i Wirpszapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.07-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bogalecki_Mozliwosci_partytury_mozliwosci_poezji.pdf751,6 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons