Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12057
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRembierz, Marek-
dc.date.accessioned2020-01-18T15:53:03Z-
dc.date.available2020-01-18T15:53:03Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citation"Polska Myśl Pedagogiczna" Nr 4 (2018), s. 59-90pl_PL
dc.identifier.issn2450-4572-
dc.identifier.issn2450-4564-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12057-
dc.description.abstractJeśli pedagogika jest realizowana w relacji do tworzenia wiedzy z analizami filozoficznymi i szanuje kulturę logiczną, podejmując kwestie wskazane w tytule, powinna zwrócić uwagę na - mające konsekwencje pedagogiczne - decyzje ontologiczne dotyczące istnienia społeczeństwa i relacje ontologiczne między statusem społecznym społeczeństwa i jednostki. Co jest pierwotnie (na żywo) pierwotne: jednostka czy społeczeństwo? Jakie są ontyczne relacje między istnieniem jednostki a istnieniem społeczeństwa? Co nie może istnieć bez czego? Czy może istnieć społeczeństwo, jeśli nie ma jednostek, jeśli nie nawiążą ze sobą relacji, dzięki czemu tworzą i konsolidują różne rodzaje więzi między nimi? Andrzej Niesiołowski (1889–1945) podkreśla ciągły pierwotny charakter jednostki, uzupełniając dwie tezy o rzeczywistości w „Zarysie ogólnej pedagogiki”: (1) „zjawiska społeczne powstają z relacji między jednostkami” i (2) „społeczne zjawiska tylko w relacji do jednostki są rzeczywiste ”. Analiza ontycznej zależności między istnieniem a n jednostka i sposób funkcjonowania społeczeństwa otwiera problematyczną przestrzeń do refleksji pedagogicznej. Prowadzi to do dalszych ważnych problemów pedagogicznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectPedagogikapl_PL
dc.subjectJednostkapl_PL
dc.subjectSpołeczeństwopl_PL
dc.titleSpór o koncepcję społeczeństwa i wartość jednostki jako kontekst i wyzwanie dla polskiej myśli pedagogicznejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.18.003.8642-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Rembierz_Spor_o_koncepcje_społeczeństwa_i_wartość_jednostki_jako.pdf382,11 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons