Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12420
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrajewska, Agata-
dc.date.accessioned2020-02-05T07:47:46Z-
dc.date.available2020-02-05T07:47:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationTeksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny, 2019, nr 20, s. 141-161pl_PL
dc.identifier.issn2081-3961-
dc.identifier.issn2081-397X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12420-
dc.descriptionW publikacji Samolubny gen Richard Dawkins przyjmuje, że przykładami memów mogą być melodie, replikowane z mózgu do mózgu w drodze naśladownictwa. Mimo iż nauka o memach operuje własnym zbiorem niemuzycznych pojęć, a jej założenia stosunkowo rzadko przenosi się na grunt muzyczny, warto podkreślić, że główne, memetyczne koncepcje są tożsame z metodami umuzykalniania małych dzieci i niemowląt, jakie proponują europejscy przedstawiciele pedagogiki muzycznej: Edwin Gordon, Zoltán Kodály, Carl Orff i Émile Jaques-Dalcroze. Niniejszy tekst stanowi zatem próbę ukazania pokrewieństwa obu teorii, zarówno w zakresie ćwiczeń melodycznych i rytmicznych, granych na instrumentach, realizowanych głosem oraz ruchem.pl_PL
dc.description.abstractIn the publication titled The Selfish Gene Richard Dawkins assumes that melodies, which replicate from a brain to a brain by means of imitation, can be examples of memes. Although, the study of memes uses its own set of non-musical terms, and its concepts are rarely transferred onto music, it is worth emphasising that the main memetic concepts are identical to the methods of musicalisation of young children and infants proposed by European representatives of music pedagogy: Edwin Gordon, Zoltán Kodály, Carl Orff and Émile Jaques-Dalcroze. This text is, therefore, an attempt to show the kinship of both theories, in regards to melodic and rhythmic exercises, playing instruments, as well as those performed through voice and movement.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectmemypl_PL
dc.subjectmemetykapl_PL
dc.subjectedukacja muzycznapl_PL
dc.subjectpedagogika muzykipl_PL
dc.subjectumuzykalnianiepl_PL
dc.subjectmemespl_PL
dc.subjectmemeticspl_PL
dc.subjectmusic educationpl_PL
dc.subjectmusic pedagogypl_PL
dc.subjectmusicalisationpl_PL
dc.titleMemetyka a pedagogika muzyczna. O pokrewnych teoriach naśladownictwapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.31261/tzu.2019.20.07-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Krajewska_Memetyka_a_pedagogika_muzyczna.pdf467,99 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons