DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Krajewska, Agata | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-05T07:47:46Z | - |
dc.date.available | 2020-02-05T07:47:46Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny, 2019, nr 20, s. 141-161 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2081-3961 | - |
dc.identifier.issn | 2081-397X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12420 | - |
dc.description | W publikacji Samolubny gen Richard Dawkins przyjmuje, że przykładami memów
mogą być melodie, replikowane z mózgu do mózgu w drodze naśladownictwa. Mimo
iż nauka o memach operuje własnym zbiorem niemuzycznych pojęć, a jej założenia
stosunkowo rzadko przenosi się na grunt muzyczny, warto podkreślić, że główne, memetyczne
koncepcje są tożsame z metodami umuzykalniania małych dzieci i niemowląt,
jakie proponują europejscy przedstawiciele pedagogiki muzycznej: Edwin Gordon,
Zoltán Kodály, Carl Orff i Émile Jaques-Dalcroze. Niniejszy tekst stanowi zatem
próbę ukazania pokrewieństwa obu teorii, zarówno w zakresie ćwiczeń melodycznych
i rytmicznych, granych na instrumentach, realizowanych głosem oraz ruchem. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the publication titled The Selfish Gene Richard Dawkins assumes that melodies, which
replicate from a brain to a brain by means of imitation, can be examples of memes. Although,
the study of memes uses its own set of non-musical terms, and its concepts are
rarely transferred onto music, it is worth emphasising that the main memetic concepts
are identical to the methods of musicalisation of young children and infants proposed
by European representatives of music pedagogy: Edwin Gordon, Zoltán Kodály, Carl
Orff and Émile Jaques-Dalcroze. This text is, therefore, an attempt to show the kinship
of both theories, in regards to melodic and rhythmic exercises, playing instruments, as
well as those performed through voice and movement. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | memy | pl_PL |
dc.subject | memetyka | pl_PL |
dc.subject | edukacja muzyczna | pl_PL |
dc.subject | pedagogika muzyki | pl_PL |
dc.subject | umuzykalnianie | pl_PL |
dc.subject | memes | pl_PL |
dc.subject | memetics | pl_PL |
dc.subject | music education | pl_PL |
dc.subject | music pedagogy | pl_PL |
dc.subject | musicalisation | pl_PL |
dc.title | Memetyka a pedagogika muzyczna. O pokrewnych teoriach naśladownictwa | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.31261/tzu.2019.20.07 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|