DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Samborska, Iwona | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-08T14:59:58Z | - |
dc.date.available | 2020-02-08T14:59:58Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 14, no. 4 (2019), pp. 49-59 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1896-2327 | - |
dc.identifier.issn | 2353-7787 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12446 | - |
dc.description.abstract | Problematyka badawcza artykułu koncentruje się na ukazaniu specyfiki
edukacji STEM jako przestrzeni sprzyjającej rozwojowi aktywności
poznawczej dziecka w wieku przedszkolnym. Celem prowadzonych
badań jest rozpoznanie wymiarów rzeczywistości dziecka, które stanowią
dla niego ważne doświadczenia naukowe. Przedmiotem analiz
uczyniono wypowiedzi 54 dzieci w starszym wieku przedszkolnym ze
środowiska wielkomiejskiego. Wypowiedzi dzieci przybrały formę pytań.
Metodą badania była analiza treści. Tło dla badań stanowi przedstawienie
istoty dokonujących się przemian w przestrzeni edukacji.
Kierunek zmian określa koncepcja STEM, która powstała dla podniesienia
efektywności edukacji oraz poprawy jej jakości. W jej zakres
wchodzą nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka. W edukacji
STEM podkreśla się możliwość elastycznego reagowania na zmiany
oraz radzenia sobie z ich nieprzewidywalnością. Pożądane jest rozwijanie
zainteresowania edukacją STEM od najmłodszych lat. Edukacja
oparta na tematach STEM staje się przestrzenią wyzwalającą kreatywność
i zaangażowanie uczących się. Staje się generatorem pomysłów
i impulsem dla innowacji. W ostatniej części artykułu przedstawiono
doniesienia z badań na temat ciekawości poznawczej dzieci w starszym
wieku przedszkolnym wyrażającej się w pytaniach badanych. W celu
zobrazowania treści doświadczeń dzieci związanych z nauką przywoływano
wypowiedzi badanych. Przeprowadzone analizy ukazują potencjał
naukowy dziecka oraz stanowią rozpoznanie w kierunku personalizacji
treści w edukacji. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | STEM education | pl_PL |
dc.subject | cognitive curiosity | pl_PL |
dc.subject | scientific potential of a child | pl_PL |
dc.subject | preschool education program | pl_PL |
dc.subject | edukacja STEM | pl_PL |
dc.subject | ciekawość poznawcza | pl_PL |
dc.subject | potencjał naukowy dziecka | pl_PL |
dc.subject | program edukacji przedszkolnej | pl_PL |
dc.title | STEM Education and Cognitive Activity of Preschool-age Children | pl_PL |
dc.title.alternative | Edukacja STEM a aktywność poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.35765/eetp.2019.1454.04 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|