Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12446
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamborska, Iwona-
dc.date.accessioned2020-02-08T14:59:58Z-
dc.date.available2020-02-08T14:59:58Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationEdukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 14, no. 4 (2019), pp. 49-59pl_PL
dc.identifier.issn1896-2327-
dc.identifier.issn2353-7787-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12446-
dc.description.abstractProblematyka badawcza artykułu koncentruje się na ukazaniu specyfiki edukacji STEM jako przestrzeni sprzyjającej rozwojowi aktywności poznawczej dziecka w wieku przedszkolnym. Celem prowadzonych badań jest rozpoznanie wymiarów rzeczywistości dziecka, które stanowią dla niego ważne doświadczenia naukowe. Przedmiotem analiz uczyniono wypowiedzi 54 dzieci w starszym wieku przedszkolnym ze środowiska wielkomiejskiego. Wypowiedzi dzieci przybrały formę pytań. Metodą badania była analiza treści. Tło dla badań stanowi przedstawienie istoty dokonujących się przemian w przestrzeni edukacji. Kierunek zmian określa koncepcja STEM, która powstała dla podniesienia efektywności edukacji oraz poprawy jej jakości. W jej zakres wchodzą nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka. W edukacji STEM podkreśla się możliwość elastycznego reagowania na zmiany oraz radzenia sobie z ich nieprzewidywalnością. Pożądane jest rozwijanie zainteresowania edukacją STEM od najmłodszych lat. Edukacja oparta na tematach STEM staje się przestrzenią wyzwalającą kreatywność i zaangażowanie uczących się. Staje się generatorem pomysłów i impulsem dla innowacji. W ostatniej części artykułu przedstawiono doniesienia z badań na temat ciekawości poznawczej dzieci w starszym wieku przedszkolnym wyrażającej się w pytaniach badanych. W celu zobrazowania treści doświadczeń dzieci związanych z nauką przywoływano wypowiedzi badanych. Przeprowadzone analizy ukazują potencjał naukowy dziecka oraz stanowią rozpoznanie w kierunku personalizacji treści w edukacji.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectSTEM educationpl_PL
dc.subjectcognitive curiositypl_PL
dc.subjectscientific potential of a childpl_PL
dc.subjectpreschool education programpl_PL
dc.subjectedukacja STEMpl_PL
dc.subjectciekawość poznawczapl_PL
dc.subjectpotencjał naukowy dzieckapl_PL
dc.subjectprogram edukacji przedszkolnejpl_PL
dc.titleSTEM Education and Cognitive Activity of Preschool-age Childrenpl_PL
dc.title.alternativeEdukacja STEM a aktywność poznawcza dziecka w wieku przedszkolnympl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.35765/eetp.2019.1454.04-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Samborska_STEM_education_and_cognitive_activity.pdf315,64 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons