Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12528
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGajdzica, Zenon-
dc.date.accessioned2020-02-12T07:35:43Z-
dc.date.available2020-02-12T07:35:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citation"Konteksty Pedagogiczne" T. 2, nr 13 (2019), s. 49-59pl_PL
dc.identifier.issn2300-6471-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12528-
dc.description.abstractKategoria głównego nurtu stanowi element konstytutywny tradycyjnie pojmowanej edukacji inkluzyjnej (czyli tej konstruowanej na kanwie rekonstrukcji edukacji specjalnej). Większość autorów definicji formułowanych we wczesnych fazach rozwoju teorii kształcenia inkluzyjnego odwołuje się do tej kategorii. Obecność ucznia z niepełnosprawnością (intelektualną) w głównym nurcie pracy lekcyjnej można rozpatrywać w perspektywie fizycznej, społecznej oraz poznawczej. Wskaźnikiem tej ostatniej są m.in. umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania oraz wykonywania poleceń kierowanych do wszystkich uczniów w klasie. Celem opracowania jest prezentacja wyników badań dotyczących tego zagadnienia. W zbieraniu danych posłużono się techniką ankiety skierowaną do nauczycieli klas ogólnodostępnych pracujących z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Prezentowane wyniki są fragmentem szerszego projektu badawczego nad sytuacją edukacyjną tej grupy uczniów w szkole ogólnodostępnej. Badanie przeprowadzono w trzech falach (w latach: 2004, 2009, 2014) na grupie 450 nauczycieli (odpowiednio po 150 w każdej transzy). The mainstream category is a constitutive element of the traditionally understood inclusive education (the one based on the reconstruction of special needs education). Most authors of definitions formulated in the early stages of the development of inclusive education theory refer to this category. The presence of a student with (intellectual) disability in the mainstream of lesson work may be viewed in physical, social and cognitive terms. The indicators of the last one are, among others, the ability to provide answers to questions and follow instructions directed to all the students in the class. The aim of this study is to present results of research regarding this issue. While accumulating the data, the questionnaire technique was used, addressed to teachers of general access classes working with students with mild intellectual disability. The presented results are a part of a wider research project concerning the educational situation of this group of students in general access school. The study was conducted in three phases (in years: 2004, 2009, 2014) on the group of 450 teachers (150 teachers in each instalment).pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectmainstream of lesson workpl_PL
dc.subjectstudent with mild intellectual disabilitypl_PL
dc.subjectquestions and orderspl_PL
dc.subjectgłówny nurt pracy lekcyjnejpl_PL
dc.subjectuczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.subjectpytania i poleceniapl_PL
dc.titleDidactic tasks as a factor of including students with mild intelectual disability into the mainstream of lesson work in a general access schoolpl_PL
dc.title.alternativeZadania dydaktyczne jako wskaźnik włączania ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w główny nurt pracy lekcyjnej w szkole ogólnodostępnejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.19265/kp.2019.2.13.49-59-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gajdzica_Didactic_tasks_as_a_factor_of_including_students_with_mild_intelectual_disability.pdf474,34 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons