DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Wysocka, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-17T11:00:50Z | - |
dc.date.available | 2020-02-17T11:00:50Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | "Konteksty Pedagogiczne" nr 2, (2019), s. 61-85 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-6471 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12628 | - |
dc.description.abstract | Autorka prezentuje w artykule podstawowe założenia
diagnozy pozytywnej, możliwej do wykorzystania w pracy
z osobami niepełnosprawnymi. Wychodzi z założenia, że jednym
z najważniejszych czynników warunkujących efektywność
procesu wspierania rozwoju jest prawidłowo realizowany proces
diagnostyczny, immanentnie powiązany z procesem pomagania
osobom niepełnosprawnym w integrowaniu się ze światem
społecznym i w pokonywaniu problemów rozwojowych wynikających
z ich niepełnosprawności.
W proponowanym przez autorkę pozytywnym podejściu
do diagnozy istotne są różne kategorie opisu diagnostycznego
człowieka i świata jego życia: wielowymiarowość (różne sfery
funkcjonowania i obszary), ciągłość (proces rozwoju w pełnym
cyklu życia), ukierunkowanie rozwoju jednostki (prospołeczny,
prorozwojowy vs. destrukcyjny rozwojowo), a także przede
wszystkim konieczność odkrywania jego zasobów (potencjałów).
Autorka prezentuje również proces i modele wsparcia rozwoju
osób z niepełnosprawnością.
Ujęcie to lokuje procesy diagnozy i pomocy w podstawowym
dla poznania człowieka paradygmacie psychologii pozytywnej
(salutogeneza), skoncentrowanej na autokreacji i społecznej
integracji jednostki z niepełnosprawnością, co jednocześnie
wyznacza konieczność identyfikacji specyficznych potencjałów
jednostki (diagnoza pozytywna). | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | salutogeneza | pl_PL |
dc.subject | diagnoza pozytywna | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | modele diagnozy | pl_PL |
dc.subject | modele pomagania | pl_PL |
dc.subject | salutogenesis | pl_PL |
dc.subject | positive diagnosis | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | diagnosis models | pl_PL |
dc.subject | helping models | pl_PL |
dc.title | The importance of positive diagnosis in work with disabled people : theoretical reflection from a psychopedagogical perspective | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.19265/KP.2019.21361 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|