Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12628
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWysocka, Ewa-
dc.date.accessioned2020-02-17T11:00:50Z-
dc.date.available2020-02-17T11:00:50Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citation"Konteksty Pedagogiczne" nr 2, (2019), s. 61-85pl_PL
dc.identifier.issn2300-6471-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12628-
dc.description.abstractAutorka prezentuje w artykule podstawowe założenia diagnozy pozytywnej, możliwej do wykorzystania w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Wychodzi z założenia, że jednym z najważniejszych czynników warunkujących efektywność procesu wspierania rozwoju jest prawidłowo realizowany proces diagnostyczny, immanentnie powiązany z procesem pomagania osobom niepełnosprawnym w integrowaniu się ze światem społecznym i w pokonywaniu problemów rozwojowych wynikających z ich niepełnosprawności. W proponowanym przez autorkę pozytywnym podejściu do diagnozy istotne są różne kategorie opisu diagnostycznego człowieka i świata jego życia: wielowymiarowość (różne sfery funkcjonowania i obszary), ciągłość (proces rozwoju w pełnym cyklu życia), ukierunkowanie rozwoju jednostki (prospołeczny, prorozwojowy vs. destrukcyjny rozwojowo), a także przede wszystkim konieczność odkrywania jego zasobów (potencjałów). Autorka prezentuje również proces i modele wsparcia rozwoju osób z niepełnosprawnością. Ujęcie to lokuje procesy diagnozy i pomocy w podstawowym dla poznania człowieka paradygmacie psychologii pozytywnej (salutogeneza), skoncentrowanej na autokreacji i społecznej integracji jednostki z niepełnosprawnością, co jednocześnie wyznacza konieczność identyfikacji specyficznych potencjałów jednostki (diagnoza pozytywna).pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectsalutogenezapl_PL
dc.subjectdiagnoza pozytywnapl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectmodele diagnozypl_PL
dc.subjectmodele pomaganiapl_PL
dc.subjectsalutogenesispl_PL
dc.subjectpositive diagnosispl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectdiagnosis modelspl_PL
dc.subjecthelping modelspl_PL
dc.titleThe importance of positive diagnosis in work with disabled people : theoretical reflection from a psychopedagogical perspectivepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.19265/KP.2019.21361-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wysocka_the_importance_of_poditive_diagnosis_in_work.pdf484,79 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons