Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12744
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSarna, Paweł-
dc.date.accessioned2020-02-24T14:01:08Z-
dc.date.available2020-02-24T14:01:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationRes Rhetorica, Vol. 6, iss. 2 (2019), s. 32-47pl_PL
dc.identifier.issn2392-3113-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12744-
dc.description.abstractW okresie Polski Ludowej (oraz Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej) sposób komentowania aktualnych zdarzeń przez czasopisma społeczno-kulturalne był sprawdzianem politycznej poprawności, do której były one zmuszane przez ówczesne władze. Świadectwem tego są numery specjalne związane z kultem Józefa Stalina wydane przez wiele czasopism, między innymi „Odrodzenie” (1944– 1950), „Kuźnicę” (1945–1950) czy „Odrę” (1945–1950). Z powodu ingerencji cenzorskich teksty ukazujące się w druku nierzadko, jak w przypadku katowickiej „Odry” były diametralnie różne w stosunku do wersji pierwotnych. W artykule przedstawiono strategię redaktorów próbujących ominąć cenzurę, przede wszystkim na przykładzie tego czasopisma. Z perspektywy retorycznej można zaobserwować między innymi rozpaczliwe próby utrzymania wiarygodności redakcji, poprzez działania w obszarze inwencji, między innymi wybór elementów sygnalizujących czytelnikowi nieprzezroczystość i obcość dyskursu władzy. In the period of People’s Poland (Polska Ludowa), and the Polish People’s Republic (Polska Rzeczpospolita Ludowa), the way of commenting on current events by socio–cultural magazines was a test of political correctness, to which they were forced by the authorities. This is demonstrated by the special issues related to the cult of Joseph Stalin published by many magazines, including "Odrodzenie" (1944–1950), "Kuźnica" (1945–1950) and "Odra" (1945–1950). Due to censor's interference, the articles appearing in print, as in the case of "Odra" in Katowice, were often diametrically different from the original versions. In the article, the strategy of editors trying to bypass censorship was presented, primarily on the examples taken from "Odra". From the rhetorical perspective, one can observe, among others, desperate attempts to maintain the credibility of the editors through the maneuvers in the fi eld of invention, such as the selection of elements that would signal to the reader the lack of transparency and alienation of the authorities’ discourse.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectPolska Ludowapl_PL
dc.subjectPolska Rzeczpospolita Ludowapl_PL
dc.subjectczasopisma społeczno-kulturalnepl_PL
dc.subject„Odra”pl_PL
dc.subjectretoryka The People's Republic of Polandpl_PL
dc.subjectPeople’s Polandpl_PL
dc.subjectsocio-cultural magazinespl_PL
dc.subjectrhetoricpl_PL
dc.titleW trosce o nieprzedstawienie - wizerunek Józefa Stalina na łamach czasopism społeczno-kulturalnych okresu stalinizmu w Polscepl_PL
dc.title.alternativeFor the Sake of Not Presenting – The Image of Joseph Stalin on the Pages of Socio–Cultural Periodicals of the Stalinist Period in Polandpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.29107/rr2019.2.3-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Sarna_W_trosce_o_nieprzedstawienie.pdf446,12 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons